Eerste workshops - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Eerste workshops - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Eerste workshops

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

01 Oktober 2015 | Kameroen, Kumbo

Zo voor mij zitten de eerste workshops er op. Heerlijk om zo mensen over leren na te laten denken en ze met nieuwe ideeën te zien werken. Samen met en onder toeziend oog van Elaija, hebben Paul en ik gewerkt aan een workshop waarin de focus ligt bij leerling gericht docentern. Oftewel het faciliteren van het leren door de leerling. Heel bijzonder om de aanloop naar deze workshop te zien en wat er uiteindelijk uit is gekomen. Ik ben aardig tevreden. Het zal voor veel docenten echter nog veel te vol zitten met nieuwe dingen. Ook dingen die te ver van hun bed zijn. Toch willen we docenten stimuleren om out of the box te denken.
Om dit te doen beginnen we met de Learning tree. Docenten moeten terug naar de tijd van voor dat ze naar school gingen. Als ik de workshop begeleid laat ik docenten met een verhaal terug gaan om zo bij antwoorden op 4 vragen te komen. Wat hebben ze geleerd? Hoe hebben ze dat geleerd? Van wie of door wat hebben ze het geleerd? Waarom wilden ze het leren?
Meestal zijn ze volledig verrast over de antwoorden waar ze zelf mee komen. Vaak is het een real eye opener. Met vallen en opstaan, door fouten te maken, door omgang met mensen die je vertrouwd, met materialen. Alles komt vaak wel naar voren. Zeker vandaag en gisteren hadden we een sterke groep. Gisteren konden ze er practisch nog minder mee waar ze vandaag ook in latere onderdelen van de workshop blijk gaven dat ze de learning tree gesnapt hebben. Erg mooi.
Het tweede onderdeel was het gebruik van boeken in de klas. Hier in Kameroen, maar eigenlijk over het algemeen wel in Afrika worden maar zelden schoolboeken in de klas gebruikt. Ze zijn vaak te duur voor ouders om te kopen en scholen besteden hun financiën anders. Daarom is Arnold, het brain achter Knowledge for Children, een boeken programma gaan op zetten. Logisch dus dat wij ook aandacht besteden aan het gebruik van een boek in het klaslokaal. Na wat morele instructie en voorbeeld voor goed gebruik van boeken ligt de nadruk bij het maken van een les waarbij boeken gebruikt moeten worden. En natuurlijk verwijs ik nog naar de learning tree. Plezier creëren en misschien wel fouten uitlokken bij kinderen. Erg gewaagd maar vandaag hebben ze het echt begrepen in tegenstelling tot de vorige twee dagen. Dinsdag en woensdag waren er bij dit onderdeel nog mensen die zonder boek ingekeken te hebben les gingen geven. Best jammer na alle voorbeelden.
Het derde onderdeel is sound and word building. Een onderdeel dat ik niet kan verzorgen omdat ik geen docent Engels ben en pas sinds deze week weet welke geluiden er in het Engels bij de letters horen. Je zult kunnen zeggen dat we in Nederland met Engelse les vaag onbewust bekwaam zijn in uitspraak. Ook dit thema wordt afgerond met demonstratie lessen gegeven door participanten. We geven materialen als kroonkurken en flashcards die ze verplicht moeten gebruiken. Erg leuk om te zien dat ze eerst heel verrast zijn en daarna snel snappen wat je ermee kunt doen.
Al met al zit aan deze kant van de lijn een tevreden mens. Die weer drie plaatsen in de omgeving van Kumbo rijker is geworden: Bamngam, Tadu en Njombo.

• 02 Oktober 2015 - 20:40

Peter:

Mooi zo'n enthousiast verslag te lezen! Succes verder en geniet (van) het onderwijs!

• 04 Oktober 2015 - 16:18

Monique:

Zo te lezen heb je het naar je zin!! Fijn.
    Nog veel plezier en succes daar.

• 04 Oktober 2015 - 18:19

Assane:

Hoi meid,

Bonjour et comment ca va?

Leuk verslag. zo te lezen heb je naar je zin.
    Bedankt voor je steun voor Afrika. Ik moet je goed voorbeeld volgen.
    Voor welke stichting ben je in Kameroen? VSO of knowledge for children.

Succes,
    Assane