Georganiseerd is altijd makkelijk..... - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Georganiseerd is altijd makkelijk..... - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Georganiseerd is altijd makkelijk.....

Door: Ingrid de Wit

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

04 Augustus 2015 | Oeganda, Entebbe

Gisteren heb ik afscheid genomen van een internationale groep reizigers waar ik een week lang mee naar high lights van Oeganda geweest ben. Deze highlights kon ik alleen maar op een betaalbare wijze zien als ik met een georganiseerde reis mee zou gaan .... of tijdens mijn reis genoeg reizigers had ontmoet om gezamenlijk taxi's te huren. Dat laatste is bijna onmogelijk omdat de meeste mensen meer georganiseerd of geplan op reis gaan dan ik.
Afgelopen week heb ik gorilla's van zeer dichtbij mogen meemaken, witte neushoorn met baby mogen aanschouwen en chimpanzees achterna gezeten.
Daarnaast heb ik giraffen en olifanten gezien op de savanne van Murchison Falls, een van de grootste wildparken in Oeganda.
De natuur was allemaal zeer indrukwekkend en adembenemend, laat niet weg dat mijn observaties vooral naar de internationale groep reizigers is gegaan.
De groep bestond uit de helft Duitsers, 2 Zwitsers, 4 Australiers en een Ier. Voor de duitsers was er speciaal een tolk ingevlogen en dat maakt de dynamiek in een groep al een beetje wiebel. Vooral de Australiers hadden een probleem met het gebrek aan Engelse vaardigheden aan de Duitse zijde. Specifieker...... vooral het oudere Australische stel had een probleem met de Engelse vaardigheden van de Duitse afvaardiging. Het Australische stel had wel meer problemen tijdens de reis. Zij zijn eigenlijk een bevestiging waarom je eigenlijk niet georganiseerd op reis moet gaan.
Vooral de dame van het stel had nog al wat te wensen en haar uitspraken over andere culturen of gedachten waren ook best stevig. Zo kreeg ik en passant te horen dat hun reis door Europa geen succes was omdat WIJ Europeanen allemaal altijd overal maar roken. Ik heb na die uitspraak maar even gevraagd hoelang het geleden was dat zij in Europa waren en om welke landen het ging. Werd niet gewaardeerd. Wij Europeanen zijn ongezond en wij weten half niet wat goed voor ons is.
Daarna in de auto onderweg terug van de gorilla's vertelde ze over haar zus die onderbehandeling is van een alternatief geneeskundige. Acupuntuur en zo. Waardeloos en als ze snel dood wilde moest ze voor al naar die alto blijven gaan.......een reisgenoot (op dat moment naast haar zittend) is acupunturist (?).
En vooral het feit dat de gorilla's en chimpanzees zo moeilijk te bereiken waren. was voor mij het toppunt. Dat die gorilla's in het Bwindi Inpenetrable forrest wonen had haar niet al een idee gegeven over de zwaarte van de tocht...... Het was schandalig. En Chimpanzees zo hoog in de boom...... je kon ze niet eens fatsoenlijk fotograferen.
Best bijzonder als mensen op een budget-reis gaan en dan toch nog zoveel verwachten. Dit stel was al 2,5 maand onderweg van Zuid-Afrika naar Oeganda en zouden nog met dezelfde truck terug gaan naar Johannesburg.
De rest van de groep zal in Nairobi hun eigen weg gaan.
Ik ben nu weer in Entebbe voor mijn laatste 2 dagen.

  • 04 Augustus 2015 - 19:15

    Willy:

    Hihi, "de rest” is misschien wel blij verlost te zijn van de Australische "dame"

  • 04 Augustus 2015 - 21:48

    Wieteke:

    Ik ben nu wel benieuwd naar de partner van die dame :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 157696

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: