Fort Portal - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Fort Portal - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Fort Portal

Door: Ingrid de Wit

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

24 Juli 2015 | Oeganda, Fort Portal

Zo waar een verslag op de dag zelf van de activiteit. Ik zit eigenlijk te wachten op Patience die vanuit Kampala naar Fort Portal komt. Met haar ga ik nog 2 nachten naar haar huis om vervolgens mijn weg weer richting Kampala te zoeken. Zondag is mijn zelfstandige reisdeel afgelopen. Daarna ga ik op een 7-daagse kampeertrektocht met een internationale groep.

Vanochtend met een boda boda naar grotten in de buurt van Fort Portal gereden, de Amabere caves. Mooie karst formatie met een waterval.
Toen ik aan kwam liep net een stel mzungus met een gids richting de grotten en een madam rende er achteraan. Zij had mij kennelijk al zien aankomen en riep de gids even te wachten. Vooruit denken daar zijn ze in deze omgeving wel aan gewend. Het is erg toeristisch (als je het vergelijkt met de rest van wat ik van Uganda heb gezien). Efficient dus ook. Ik betaal mijn 30000 shilling en mag met het groepje aan de afdaling over een glibberig pad beginnen. Grote Nederlands wordt afgeraden om hier met rugzak te lopen....... Diep bukken is een must en met een grote rugzak zul je buikschuivers moeten maken.
Jonathan is de gids van de dag voor een Belgisch stel waar ik mee de ochten door mag brengen.... of is het meer moet. Ik krijg na de wandeling bijna geen ruimte om nog een eigen programma te draaien. Ik moet mee naar het paleis en naar de graftombe van de laatste 3 koningen.
Opvallend is dat de koningen pas vanaf 1945 in ere zijn hersteld door de toenmalige gouverneurs. Een middel om meer grip te krijgen op de bevolking. Koningshuizen in Uganda zijn dus ook vaak protestant en hebben veel Britse kenmerken in hun parlementsgebouw. Ik heb nu het Buganda koningshuis en het Tooro-koningshuis gezien en bij beide zie je de invloed van de kolonisator. Dit ook nog in het licht van het boek dat ik hier aan het lezen ben 'Thing fall apart' (Nigeriaanse schrijver) laat zien dat de kolonisten zo veel invloed kregen hielden.
Momenteel zijn de koningshuizen niet zo belangrijk meer. De koning van Tooro is 18 jaar en sinds zijn 3de al koning. Hij heeft het gevoel met zijn volk verloren zegt de gids.

  • 24 Juli 2015 - 16:20

    Albert En Tiny:

    Hoi Ingrid.
    Leuk om je zo te volgen.
    Nog heel veel plezier.
    Groetjes Albert en Tiny

  • 25 Juli 2015 - 19:53

    Wieteke:

    Heb jij dan buikschuivers gemaakt? Dat lijkt me wel fotowaardig! ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 157699

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: