Het nieuwe huis - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Het nieuwe huis - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Het nieuwe huis

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

27 April 2012 | Nigeria, Suleja

Eindelijk woon ik dan sinds maandag voor een week (16 April) in 'mijn' huisje/appartement. Ik moet het samen delen met Abbe, een Ugandese jongen. Ik heb een maand voordat ik hier in kon trekken een maand in een hotel geleefd en hij ongeveer drie maanden. Hij was in Kano als IT specialist maar door alle bommen op 20 Januari moest hij hals-over-kop vertrekken, sinds die tijd heeft hij in het hotel gewoond. Ik moest uit Bola's huis weg omdat mijn kamer bestemd was voor een andere, nieuwe, vrijwilliger.
Maar nu dus mijn eerste week in mijn nieuwe huis achter de rug (eerste week omdat ik vanaf de 17de t/m 22ste niet thuis was). Ik kan nu dus een beetje reflecteren op waar ik woon en wat ik er van vind. Nou, .... Het is niet makkelijk om je thuis te gaan voelen in een huis waar je maar ander halve maand gaat verblijven. Ik had niet verwacht dat dit zo zou meespelen in mijn perceptie van van alles omtrend het huis. Ik heb geen kast waardoor mijn kleding als een grote hoop in de hoek van mijn slaapkamer ligt, Hang kleding hangt voor het raam aan het gordijnrail. Lijkt allemaal wat chaotisch maar ja ...
Dan hebben we nog de electriciteit, iets wat niet vanzelfsprekend is hier in Nigeria, maar iets meer in Abuja. Ik had dus ook nooit verwacht dat ik hierover zou klagen .... maar in dit huis..... zonder licht is onmogelijk de woonkamer heeft namelijk geen ramen waardoor het een donker hol is. Licht is vrij noodzakelijk om iets te kunnen doen. We hebben af en toe licht en dat is mooi, als er geen licht is en de buren starten de generator hebben we licht in de helft van ons huis. Mooi meegenomen dat de elektriciens in Nigeria soms vreemde trucs uithalen, onze woonkamer bedrading is waarschijnlijk gekoppeld aan de woonkamer van de buren. dus geen licht in de avond maakt van ons parasieten .... en daar geniet ik dan wel weer van. Nu wilde VSO daar iets aan doen omdat het natuurlijk niet goed is zoals het gaat. Dat er wat aan doen is hunzelf niet gelukt maar nu hebben ze wel slapende honden wakker gemaakt :-(. Binnenkort wordt de bedrading in het hele gebouw onderzocht.
Dan hebben we nog het water, we kunnen wel 1 kraan in het huis tegelijkertijd gebruiken! Niet echt handig in de morgen als we allebeide willen douchen, o ja met een standaard koude douch want de ketel kan iet aan elektriciteit gekoppeld worden simpelweg omdat er geen bedrading in de badkamermuur zit. Dan zou je zeggen samen douchen is een oplossing, ..... maar nee.... zo sexie is Abbe nou niet.

• 27 April 2012 - 19:48

Freek De Wit:

Begrijp ik het goed? Het lijkt erop dat je van de regen in de drup bent gekomen. Nog maar even doorzetten.
    knuffel van je vader

• 04 Mei 2012 - 10:30

Mieke Potters:

Dag Ingrid,

Wat leuk om jouw belevenissen te lezen. Ik vertrek 17 mei aanstaande voor 10 dagen naar Nigeria.
    Mijn standplaats zal Abuja zijn. Ik ben mij aan het orienteren of ook ik wil gaan werken in dit land.
    Daarom is het voor mij erg interessant om jouw verhalen te lezen.

Ik ben augustus 2011 teruggekomen van een jaar Ghana. Ik heb in het basisonderwijs gewerkt en heb het management van de school mede geadviseerd. Dit jaar heeft mij doen besluiten weer terug te willen keren naar Afrika. Omdat ik een bijzondere geschiedenis met Nigeria heb, zou ik ditmaal graag een jaar of langer in Nigeria willen gaan werken.

Als het mogelijk is voor jou, zou ik het wel leuk vinden om jou te ontmoeten.
    Kan ik overigens nog wat (lekkers) voor je meenemen. Of een paar kranten? Laat het mij maar horen, ik kom toch die kant op.

Tijdens mijn verblijf in Ghana heb ik een blog bijgehouden. Misschien aardig om een indruk op te doen : www.miekeinghana.blogspot.com . Mijn mailadres is miekepotters@gmail.com.

Ik zag ook nog wat fotoos van Kuinre langskomen. Ik kom oorspronkelijk uit Swifterbant.
    Een dorp niet al te ver uit de buurt.

Op de valreep: merk jij wat van de onrust/bomaanslagen die momenteel plaatsvinden in het land?

Hartelijke groet,
    Mieke