My best friends wedding - Reisverslag uit Jos, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu My best friends wedding - Reisverslag uit Jos, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

My best friends wedding

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

25 April 2012 | Nigeria, Jos

21 April 2012 Tonye and Beatrice zijn op deze dag voor de kerk getrouwd. Op 31 maart waren ze al in het traditionele huwelijksbootje gestapt in Delta State, daar kon ik helaas niet bij zijn. Officieel had ik ook niet naar de trouwerij van afgelopen zaterdag gemogen omdat Jos al sinds ik in Naija ben verboden terrein. Toch ben ik er al een aantal keren geweest op doorreis, maar nu voor het eerst twee nachten in Jos geslapen.
De eerste nacht was vrijdag voor de trouwerij. Ik was rond 10 uur uit Lafia vertrokken een vergadering met Andi in Akwanga van daaruit zou ik per public transport naar Jos reizen. Zo rond een uur of 2 stonden Andi en ik langs de weg te wachten op een auto richting Jos toen er een luxe auto voor mijn neus stopte. Mmmmm een beetje geirriteerd over de manier waarop hij zo vlak voor mijn neus was gestopt liep ik om de auto heen toen ik mijn naam hoorde. 'Wie in Akwanga ken mijn naam' dacht ik nog. De grote luxe auto bleek van een van mijn tennis vrienden. Hij was opweg naar zijn familie in Jos of ik misschien een lift wilde. Natuurlijk!! Een gratis rit naar Jos!
Goed begin van het weekend dus. In Jos moest hij ons al snel 'droppen' omdat zijn huis net iets voor Jos is. Vandaar moest ik toch nog mijn weg naar Beatrice's ouders vinden. Beetj zenuwachtig omdat ik Jos eigenlijk helemaal niet ken en het een enorm grote stad is. Gelukkig zijn Nigerianen over het algemeen behulpzaam dus nam een jonge vrouw de zorg over van mijn tennis vriend. Zo kon ik rond 16.30 Beatrice omhelzen bij haar ouders thuis. Die avond was een beetje vreemd, ik zou eerst naar PW gaan (dit had ik zelf geregeld) maar Beatrice vond het prettiger als ik in een hotel vlakbij haar huis zou blijven. Het hotel was gratis dus daar hoefde ik niet over in te zitten. maar uiteindelijk heb ik de nacht samen met haar en de 'best lady' op de vloer van de woonkamer doorgebracht.
de volgende ochtend startte alle drukte al rond 5 uur in de ochtend. Ik twijfel eigenlijk een beetje of Beatrice überhaupt wel geslapen heeft. Zo rond 6 uur kon ik echt niet meer blijven liggen, moest iets doen..... wilde de vrouwen buiten wel helpen met koken maar dat mocht niet. Wilde wel helpen met opruimen en schoonmaken, maar dat mocht niet..... dan maar doen waar ik goed in ben, .... foto's maken van alles dat interessant kan zijn. Getuige zijn de foto's bij dit verslag.
Zo rond 10 uur had de bruiloft echt moeten beginnen in de kerk. Echter rond 10.10 waren we nog steeds in het huis. Rond 10.30 maakten we eindelijk aanstalten om naar de kerk te gaan. rond 11.00 waren de bijbel en de ringen terecht en konden we echt vertrekken. Ach een uur te laat op je eigen trouwerij..... niet geheel vreemd in dit land.
De hele ceremonie in de kerk was minder traditioneel dan ik had verwacht, alleen de preek was gelijk aan die tijdens Emmanuels trouwerij, over de 2 fundamenten van het huwelijk: gehoorzaamheid en liefde.
Mmmm niet echt mijn ding zo in de kerk trouwen.
De receptie was als de meeste recepties, het koppel is steeds aan het dansen en familie en vrienden kijken toe of dansen even om geld te strooien. Het mooiste van deze ceremonie was het koppel met hun verliefde gezichten en continue glimlach. Ze houden echt van elkaar!

  • 27 April 2012 - 10:59

    Wieteke:

    Die foto van de bruid met het bruidsmeisje vind ik top!
    Afrika is echt een continent naar mijn hart ;) Overal te laat komen enzo... Haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 158020

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: