Eindelijk weer .... - Reisverslag uit Zutphen, Nederland van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Eindelijk weer .... - Reisverslag uit Zutphen, Nederland van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer ....

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

18 Augustus 2012 | Nederland, Zutphen

De laatste weken heb ik heel wat 'problemen' gehad met re-integreren in Nederland. VSO had ons wel een beetje voorbereid met een 'leavers forum', maar dat ging meer over het solliciteren en wat nu verder met VSO. Het was niet zo zeer van 'wat als je straks thuis komt en er is niks?' Of eigenlijk is het niet zo dat er niks is maar meer 'wat doe je als al je vrienden wel gewoon doorgegaan zijn met hun leven en jij er weer gewoon tussen komt stappen?' Deze vragen hebben redelijk centraal gestaan in de afgelopen weken. Het was raar dat moet ik eerlijk zeggen. Ik wist niet wat ik moest verwachten. Ik wist niet of ik Nigeria nou heel erg zou missen of dat ik het vrijwilligerswerk zou missen of dat ik me hier gewoon niet meer zo thuis voelde.
Eigenlijk is het allemaal een beetje waar. Ik heb me niet thuis gevoeld, ik heb me minder welkom gevoeld als toen ik op vakantie in Nederland kwam. Toen wilde iedereen je zien en spreken en nu heb ik, maar ook iedereen, zoiets van ze blijft nu wel een poosje dus we hoeven niet zo nodig. En dat voelt raar. Ik merk dat ik zelf heel erg moet inzetten op contact met mensen. Iedereen heeft een eigen leven dat of heel erg veranderd is en ik pas er niet meer zo bij, of vol andere vrienden zit en dat ik een afspraak moet maken om iets kleins te gaan doen. Dat laatste valt me zwaar. Ik was voor ik weg ging maar ook zeker (in veelvoud) in Nigeria, gewend allerlei last minute activiteiten te verzinnen. In Nigeria was dat simpel want de vrienden die ik had waren meestal vrijwilligers die ook ons, vrijwilligers' alleen maar als vrienden hadden. Ik was een beetje de enterainer/organisator van de club.
Verder kan ik eindelijk weer met een redelijk gerust hoofd naar de supermarkt. Al die producten en al die keus waren voor mij niet makkelijk. Ik was toch wel heel erg gewend geraakt aan mijn standaard inkopen van tomaten, komkommer, witte kool, aardappels, uien, eieren en plantain. Veel meer keus was er niet. Nu stond ik soms half in paniek op de groente afdeling met de vraag 'Wat eten we vandaag?' te veel maar ook net weer niet genoeg .... de dingen die ik dan eigenlijk wil zijn er niet of veel te duur. Vandaag voor het eerst weer eens echt iets lekkers voor mezelf gemaakt met de aandacht die ik altijd voor eten had voordat ik weg ging. Een heerlijke salade van rucola, avocado en zachte geitenkaas met een dressing van limoensap, honing en pijnboompitjes. Helemaal uit mijn eigen brein! Top gevoel geeft dat weer.
Ook eindelijk weer een paar heel goede ballen geslagen op het squashcourt. Ben al een paar weken weer actief bezig maar vandaag ging het dan voor het eerst weer echt goed.
Tot slot zit ik ook eindelijk weer op mijn gemak in mijn huisje in Zutphen. Na een zeer grote intensieve schoonmaak. Met behulp van mijn buren en Wieteke en Maarten kan ik nu weer op mijn gemak in mijn keuken genieten van mijn huis. Ik ben nog wel bezig met inrichten maar dat was ik ook altijd voordat ik vertrok, dus dat is niks nieuws.
Dus eigenlijk is het eindelijk weer een thuis!

  • 18 Augustus 2012 - 20:00

    Ulrike Vet:

    Hoi Ingrid

    Jammer te horen dat de terugkomst zo moeilijk is. Je bent altijd welkom voor een kopje thee, en natuurlijk speel ik graag squash met je(ik heb maanden niet meer gespeeld, maar ik moet wel)

    Hoop dat je snel je ritme weer te pakken krijgt. Heb je al besloten wat je nu gaat doen? Toch weer les geven?

    Ik hoor graag van je

    Ulrike

  • 20 Augustus 2012 - 08:39

    Delphine:

    Hoi Ingrid,

    Wat jammer inderdaad dat je je zo moet voelen de laatste weken. En ik maar denken dat we je juist meer ruimte en tijd moesten geven om weer te acclimatiseren... Vreemd is dat, en misschien is dat ook wat bij je andere vrienden zich afspeelt, dat ze niet willen aandringen?
    Ik hoop dat je snel het gevoel van ''thuis zijn'' zal terugvinden, aan de warmte zal het niet liggen in ieder geval toch?!

    En voor een kopje thee ben je natuurlijk bij ons ook altijd welkom!

    Veel liefs en tot kijk!
    Delphine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 2793
Totaal aantal bezoekers 158030

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: