schrik van mijn leven - Reisverslag uit Garaku, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu schrik van mijn leven - Reisverslag uit Garaku, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

schrik van mijn leven

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

27 Maart 2012 | Nigeria, Garaku

Deze week heb ik nu al twee keer de schrik van mijn leven gehad. De eerste keer was dit weekend en de tweede keer gisteren middag. Laten we maar bij het begin beginnen.
dit weekend stond weer eens in het teken van veel gezelligheid: donderdag uit eten met een grote groep om het feit te vieren dat nu eindelijk alle geevacueerde vrijwilligers een nieuw plekje hebben. met 12 man om een heerlijk gedekte tafel bij City View (Libanees restaurant).
De vrijdagavond is een beetje de dans avond geworden dus ook deze vrijdag en dan zaterdag uit eten met Hans, mijn squash partner in het Sheraton en dan tot slot op zondag geroosterde vis in Abacha Baraks met Bola en Sheila (Bola's nieuwe huisgenoot), wat gaf me dan de schrik van mijn leven zou je denken. Alleen maar leuke gezellig dingen gedaan! Ja, maar ..... toen ik zaterdag thuis kwam had ik met toch buikpijn! niet te geloven. Ook zo'n mooi opgeblazen buik, je weet wel als of je zwager bent. Nou op de wc was de eerste schrik, mijn ontlasting was bijna wit. Shit dacht ik dit hoort niet, dit is niet goed. Toch maar gewoon naar bed en proberen te slapen. De volgende ochtend toch even op internet, nadat ik mijn ontlasting die ochtend maar weer eens bekeken had (het was redelijk normaal). Als je op internet opzoek gaat naar witte ontlasting of stopverfontlasting begrijp je waar mijn schrik vandaan komt. Hepatitus, galstenen, operatie, scan vanalles en nog wat. De zondagavond was het zelfde, heftige krap in mijn buik en witte poep. Ik een beetje in paniek, moet ik nou weer naar een arts hier in Nigeria? eerst bola maar eens vragen of zij haar dokter vrienden wil navragen. Gelukkig nu al een poos niet meer naar de wc geweest en mezelf dus niet meer geconfronteerd met deze schrik. hoop dat het feit dat ik niet meer zo vaak hoef goed is.
de tweede schrik is van een heel andere aard. Onderweg van Abuja naar Akwanga reden we rustig zonder enige afwijking van het 'normale' rijgedrag van Nigerianen. Plotseling net voorbij Garaku gaan we vol in de remmen met vele auto's om ons heen. Mensen in paniek komen op ons af en zeggen + gebaren dat we moeten omkeren. Waarom???? Gewapende overvallers hebben net het busje dat voor ons reed gedwongen de bush in te rijden. WAT!!! Onze hele bus in paniek. Mensen willen uitstappen andere mensen willen terug naar Keffi de eerst grote plaats en sommigen zijn gebrand op verder rijden in convooi. De chauffeur denkt het laatste en daar gaan we dan in convooi langs de gewapende bende en de bus die ze net hebben overvallen. Traangas hing nog in de lucht, ogen en neus prikken als een gek! Na 20 minuten rijden worden de mensen in de bus minder zenuwachtig en het enige wat ik kon denken is 'Ik breng mijn medereizigers in gevaar door met mijn blonde kop onbedekt bij het raam te gaan zitten.' Gelukkig viel het allemaal mee en hebben we geen schoten gehoord.

• 27 Maart 2012 - 17:34

Wieteke:

Weet je dat je lezers ook schrikken van de titel van dit bericht?!
    Gelukkig is de reis (overvallers) goed afgelopen. En is de ontlasting niet wit weggetrokken vanwege de schrik? Dat het tegenwoordig niet meer naar je hoofd stijgt, maar naar beneden daalt?t ;-)

Mijn 1e ingeving qua ontlasting zou zijn 'eenzijdige voeding'? Maar ik ben natuurlijk geen specialist/arts. Ik weet alleen maar hoe ik voorzieningen zoals toiletstoelen moet verstrekken ;-) Hopelijk niks ernstigs!!

• 27 Maart 2012 - 21:05

Hilda Van Berkum:

Joh meid, wat maak je wat mee zeg. Ik hoop dat je ontlasting inmiddels normaler is, want dat kun je d'r effe niet bij hebben. Ik had ook nog niet gereageerd op je bericht over je pap. Hoorde al dat hij inmiddels weer thuis is, kan hij het een beetje handelen zo alleen? Hij zal nu wel veel zorg nodig hebben toch? Enne volgende keer toch maar een sjaaltje mee! Groetjes van ons.

• 29 Maart 2012 - 08:35

Freek De Wit:

beste Ingrid,
    Ben je wel naar een dokter geweest of kijk je het nog een poosje aan. Wees wel voorzichtig. Het gevaar komt zo wel heel dichtbij.
    Dikke knuffel
    Je vader

• 11 April 2012 - 14:33

Hallo lieve Geotje, fijn dat ik je reisverslagen mag bekijken. Ik heb namelijk een vriend in Nigeria/Lagos. Maar voorlopig is dit even helaas alleen via Internet. Hij wilt graag naar Nederland komen, maar ik moest hem eerst een uitnodiging sturen. Even terug komen op het schrikken, ja. Ik was ook goed ziek geweest na het eten van een Pizza. Die ik gehaald had van een echte Pizaria zaak.
    Ik had er zon zin ingehad. Maar de volgende dag kreeg ik toch zon buikkrampen en moest ik overgeven, en had ik flink de diaree. Nou ik was zo geschrokken, dat het net leek als of ik zwanger zou zijn. Maar gelukkig nu na 3 dagen, voel ik me helemall weer goed zoals het moet zijn.
    Oke lieve Geotje, ik hoop dat het bij jouw nu ook helemaal goed is gekomen. groetjes Stien