door God gekozen..... - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu door God gekozen..... - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

door God gekozen.....

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

04 Augustus 2011 | Nigeria, Lafia

Vandaag is weer eens zo’n dag dat ik er weer eens helemaal niks van snap. De bureaucratie in dit land is toch iets te erg. Mensen krijgen geen management posities omdat ze het verdienen maar omdat ze op een of andere manier naar voren geschoven worden.
Gisteravond is bekend geworden wie de nieuwe Permanent Secretary’s (de regelbazen van een ministerie) worden. Er is nog niet gezegd op welk ministerie ze komen alleen dat ze dinsdag benoemd worden en hun ministerie toegewezen krijgen. Dit betekend ook dat de veel van de huidige PS-en ontslagen worden, zo ook mijn PS. Mijn PS en een zeer ervaren man die al meerdere jaren hoge posities heeft genoten in meerdere rijksinstellingen, maar nu omdat hij de vorige Gouverneur steunde wordt hij ontslagen. Jammer.
De baan als PS is een belangrijke baan. Als PS ben je het hoofd van het managment in het ministerie. Jij bepaald wat de commissioner moet doen in zijn ceremoniele positie. Jij weet wat er in de verschillende afdelingen gaande is. Jij stuurt de verschillende directeuren aan. Jij moet verstand van zaken hebben. Jij bent degene die het grote geld verdiend, mede omdat je er lange dagen voor moet werken en altijd tussen twee schijven moet balanceren. Een Gouverneur met zijn ideeën en de directeuren met hun eisen.
Twee mensen binnen het ministerie van onderwijs zijn aangewezen en worden dinsdag benoemd, een pientere dame van Scholarship board en Pishikini. Pishikini is de man die ik in mijn blog ’first arrival in Lafia’ ‘mijn chauffeur heb genoemd. Hij had mijn counterpart in het ministerie van onderwijs moeten worden. Hij had mij moeten begeleiden in de eerste weken in Lafia. Hij had met mij samen alle scholen moeten bezoeken en workshops moeten plannen. Hij had……..
Hij is de grootste nietsnut in dit hele gebouw. Hij komt soms dagen niet op het werk verschijnen en maakt zijn eigen werktijden als hij komt. Als hij dan op kantoor is zit hij achter zijn bureau met zijn telefoon te spelen. Hij doet niet eens de moeite om druk te lijken, sinds ik hier werk is zijn bureau helemaal leeg. Geen papiertje, geen pen, geen schrijf mat en geen dossier, niet op zijn bureau. De meeste collega’s willen op z’n minst nog een indruk maken dat ze druk zijn. Ook sinds dat ik hier werk heeft hij geen interesse getoond in het project waarvoor ik werk. Hij snapt het gewoon allemaal niet zo. Vandaag kreeg ik van Jibrin te horen dat hij mij vaak niet begrijpt en daarom geen contact zoekt. Te ver boven zijn pet.
Wat hij goed kan is mensen ‘welkom heten’ en zeggen ‘Well done’. Op zich is positieve aandacht geven geen onaardige kwaliteit, maar……. Je moet wel weten of de mensen werkelijk iets goed gedaan hebben voordat je zegt ‘well done’. Hij kan ook goed lachen en naar mensen kijken met een twinkel in zijn ogen.
En nu in het ministerie is iedereen hem aan het feliciteren en zeggen ze allemaal ‘hij is door God gekozen, dus hij zal het goed gaan doen.’ Kun je het je voorstellen?! Zo’n nietsnut door God gekozen? Ik geloof niet maar ik heb altijd gehoopt dat God een slimme man was die het beste met ons voor heeft. Hoe kan Hij een man als Pishikini kiezen om leiding te gaan geven. Ik wil ook niet accepteren dat we nu de mensen die Pishikini naar voren geschoven hebben: ‘God’ kunnen noemen.
Laat God dan op z’n minst het ministerie van onderwijs behoeden voor een PS als Pishikini!

  • 04 Augustus 2011 - 12:51

    Freek De Wit:

    Kan je je nieuwe chef van alles wijsmaken. Misschien vindt wel ergens geld om projecten te subsidieren. Weet je zeker dat hij geen Nederlends kent. Als hij leest wat je van hem vindt, wordt het weinig geld om mee te werken
    Toch succes met je Pishikini.
    Groeten,
    Je vader

  • 05 Augustus 2011 - 09:07

    Linda Ten Wolde:

    Hoi Ingrid. Jeetje wat een verhalen, hoe kan het toch raar in elkaar zitten voor ons. En hoeveel frustratie kan jij nog aan??? Hoe zijn 'de mensen' er zelf onder. Zoals ik lees in je verhaal, goed want hij is door god gekozen. Soms zijn 'de mensen' er minder van onder de indruk dan dat jij dat bent. Want waarschijnlijk gebeurd dit al jaren zo. Het is misschien moeilijk, omdat je er bent om dingen te veranderen, maar soms kun je het niet veranderen. En al helemaal niet begrijpen wat er gebeurd en misschien is dat ook maar beter zo.
    Succes en kom op :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 158102

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: