stress verschijnselen - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu stress verschijnselen - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

stress verschijnselen

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

13 Augustus 2011 | Nigeria, Suleja

Het is zo ontzetten leuk om druk bezig te zijn met mijn werk en ik kan er zo ontzettend van genieten dat ik als ik werk heb veel te veel wil doen. Deze week is zo’n voorbeeld ben sinds maandag bezig met de selectie en basistraining van nieuwe nationale vrijwilligers die docent willen zijn volgend jaar. En de hele periode voor deze week was ook wel een beetje vol gepropt met allerlei zaken en prive tripjes. Het gevolg is dat ik al een paar dagen hoofdpijn heb vlak boven mijn ogen en nu een nacht moeilijk geslapen heb vanwege een zwaar geïrriteerde huid. Mijn huid ziet er uit als de huid van een kind met mazzelen. Ik heb geprobeerd wat foto’s te maken maar dat was gisteravond/vannacht toen ik niet kon slapen.
Waar komt dit probleem nou vandaan? Nou sinds de incountry training voor de nieuwe vrijwilligers heb ik eigenlijk niet meer stil gezeten. Het samenstellen van een teacher trainer handboek, de selectie van nieuwe nationale vrijwilligers, workshop voor de nieuwe vrijwilligers, weekendje Afi (voor ontspanning), afscheidsfeestjes van Teleri en Lucy en alles wat daar aan voorbereidingen en afrondingen bij hoort.
Wat het meeste stress opgeleverd heeft is de selectie procedure en workshops voor de nieuwe nationale vrijwilligers. De voorbereiding is vorige week begonnen met het samenstellen van een handboek waarin ik een introductie in lesgeven heb uitgewerkt. Thema’s als wat is doceren en leren, hoe creëer je een leeromgeving waarin studenten echt leren, welk gedrag moet je als docent tentoon spreiden. Gewoon de basis dingen die je moet weten als je voor het eerste voor een klaslokaal vol pubers komt te staan. Op donderdag kreeg ik te horen welke thema’s ik in de twee daagse workshop moest behandelen; gedragsmanagment, communicatie vaardigheden, introductie op doceren en leren en bordschrijven. Ik zou drie uur de tijd krijgen voor deze thema’s. Ik wist niet hoe snel ik dit wilde veranderen. Eerst dacht ik ik kan het wel stiekem veranderen maar later dacht ik waarom ga ik niet de discussie aan? Dat heb ik dan maar gedaan. Ik heb aangegeven dat 3 uur toch wel heel erg kort is voor de basisbeginselen van onderwijzen en dat ik meer tijd wilde. Ik heb ook maar gelijk een nieuw voorstel meegestuurd, zodat ze konden zien wat ik wilde. Uiteindelijk heb ik 4 uur gekregen en die 4 uur (eigenlijk te) vol gepropt met basisbeginselen op leren en doceren, assertief doceren, leerstijlen, actief leren en inrichten van een klaslokaal. Ik heb ontzettend veel stil gestaan bij het assertief zijn en de verantwoordelijkheid van de docent om een gezonde, veilige leeromgeving te creëren. Daarmee bedoel ik een leeromgeving waarin leerling niet bang hoeven te zijn om geslagen te worden. Ik weet dat het maar een begin is en dat er nog veel moet gebeuren, maar de reacties waren zo ontzetten positief! Heerlijk om met deze groep te mogen werken volgend jaar. Maar nu heb ik dus al 3 dagen hoofdpijn en mijn huid begint vreemde vlekken te vertonen!!!! Weet niet of het alleen stress is van de afgelopen dagen of dat het misschien ook gewoon ziek zijn is. Maar de hoofdpijn weerhoudt me vandaag van in Abuja blijven om Lucy, goede vriendin, uit te zwaaien. Ze gaat na 2,5 jaar Nigeria verlaten als VSO-vrijwilliger. Zal haar enorm missen aangezien ze niet te ver bij me vandaan woonde en me altijd van goede adviezen kon voorzien. (Wederzijds ook het geval)Het mooie is dat ze weer terug zal komen, maar dan als zakenvrouw. Ze gaat materialen verhandelen die het onderwijzen beter en aantrekkelijker kunnen maken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 158113

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: