Lang verwacht, eindelijk daar - Reisverslag uit Lagos, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Lang verwacht, eindelijk daar - Reisverslag uit Lagos, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Lang verwacht, eindelijk daar

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

09 April 2012 | Nigeria, Lagos

Nadat we in het bos waren geweest hebben we geslapen bij Susan, een nieuwe vrijwilligster die voor Hope World Wide in Oshogbo werkt. Ze is nu net 2 weken in Nigeria en was die dag zelf ook net terug van haar korte ICT in Abuja. Ik denk dat het voor haar wel prettig was om even met ervaren vrijwilligers te kunnen kletsen en om haar starters problemen te delen. Haar grote starters probleem is dat het huis niet ingericht is ..... er zijn geen meubeltjes. Geen stoelen, tafel, bank .... alleen een bed en een grote tas vol boodschappen als zeep, luchtverfrissers, 3 borden, 1 kop, 3 messen, 4 vorken, 2 lepels, een dvd-speler (geen tv aanwezig) etc, etc. Omdat ze nog geen interieur heeft hebben we haar maar mee uiteten genomen, gelijk ook een beetje de omgeving van het huis ontdekken. Dat is met z'n drieen toch gezelliger dan alleen.
De volgende ochtend zijn Vonny en ik rond 10 in een bus naar Lagos vertrokken. Opzoek naar het huis van de nieuwe vrijwilligers James (Canada), Marije en Peter (NL) in Arepo een klein dorpje dat nu groeit als suburb van Lagos. Deze drie newby's werken voor dezelfde organisatie als Susan alleen dan in het hoofdkantoor. Hun huis staat een een mooi estate en is goed ingericht. Hier is de ontbrekende factor 'een spiegel'. Vonny en ik hebben dit huis als uitvalsbasis naar Victoria Island gekozen zodat we Thessa en Bash niet te veel stress zouden geven. En natuurlijk ook om goed bij te kletsen met de newby's. Marije en Peter waren immers bij mij op ICT-bezoek geweest in Lafia.
De hele zaterdag zijn Vonny en ik op avontuur naar Victoria Island (VI) geweest terwijl de andere drie al slapend een trouwerij bij woonden ;-). Denk dat wij het meer naar ons zin hebben gehad. Op VI komen was al een avontuur opzich. Het begon met het oversteken van de express way Lagos-Ibadan ...... toen een busje naar een busstop waar we een nieuw busje voor VI konden pakken. Het grootste probleem..... we wisten geen enkele naam van bushaltes. Dit maakt communicatie wat lastig. Uiteindelijk met 3 keer overstappen stonden we een uur (of iets langer) later op met de voeten in het zand op het strand. We hadden toen al wel ontdeket dat in Lagos niets voor niets is. Zelfs niet de zon. Overal moet voor betaald worden.
Vanaf eht strand zijn we richting de flat van Thessa en Bash gegaan, achterop een okada wat ansich ook weer een andere ervaring is. In Lagos gaat alles wat sneller dus ook de okadas. Bij Thessa thuis was het een drukt van jewelste geweest die ochtend aangezien de twee mannetjes aardig wat aandacht op eisten. Maar wat een schatten. Twee heerlijke mannetjes. De hele dag hebben we er een beetje rondgehangen, genoten van het uitzicht, goed bijgekletst en Vonny en Thessa hebben kennis gemaakt (Vonny is de schoonmoeder van een van Thessa's vrijwilligers vriendinnen, .... wat een toval niet?)
Voor lunch zijn Vonny en ik boodschappen gaan doen in 'shoprite' in de meest moderne shopping mall van Nigeria, vlak om de hoek van Thessa. Heerlijke cappocino en chocolade muffin! en super sexy schoenen gekocht.
Al met al een geslaagd bezoek en goede voorbereiding op Vonny's verjaardag.

• 10 April 2012 - 19:23

Willy:

It 's a small world after all....
    Wat een dropjes, die 2 mannetjes