Paasvuur - Reisverslag uit Ilorin, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Paasvuur - Reisverslag uit Ilorin, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Paasvuur

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

13 April 2012 | Nigeria, Ilorin

Mijn Paasweekend verslag was eigenlijk nog niet helemaal compleet. Paaszondag ontbreekt nog in de voorgaande twee verslagen. Op zondag zijn we met z'n vijven naar Ilorin gereisd, James, Marije en Peter op hun eerste lange afstand reis vanuit Arepo (bij Lagos) samen met Vonny en mij. Ik had voor de reis gekozen om mijn spullen zoals laptop en papier troep daar te laten zodat ik minder risico op beschadiging of beroving op liep. Het betekende wel een omweg terug naar Abuja. Maar ja.... gelukkig was het een gezellige, avontuurlijke en smaakvolle omweg. Het avontuurlijke van de omweg begon toen we met z'n vijven een busje zochten om ons naar Lagos te brengen waar vandaan we dan weer met een andere bus naar Ilorin zouden reizen. Met vijf personen langs de weg een busje stoppen en dan verwachten dat we er allemaal inpassen is een probleem. Vonny is dus uiteindelijk met de anderen in 1 busje gestapt en ik in de volgende. Toen stonden ze zomaar ergens langs de weg, ze waren gedropt met het bericht dat dit de plek was waar ze om gevraagd hadden ..... geen motorpark te bekennen. mmm zoals ik ben kon ik het niet geloven en moest ik toch even een argument hebben met de conducteur maar hier, in Lagos, zijn ze niet zo van het uitleggen. Uiteindelijk met hulp van omstanders kwam Vonny te weten dat we ergens onder de flyover moesten zijn. Vijf Oyibo's (blanken) zijn dan een makkelijk doelwit voor overijverige mannetjes die je altijd willen helpen voor een kleine bijdrage. Zo werden wij snel gespot door iemand die wel iemand wist die ons wel naar Ilorin wilde brengen, moesten we wel 18000 Naira betalen. Noppes dus, geen 18000 Naira we betalen gewoon onze stoelen en zoek maar meer passagiers voor de andere stoel.
Tijdens de rit kwam er een vrouw met dochter bijons in de bus. Er moest aardig ingepraat worden op de vrouw voordat ze het aandurfde met de oyibo's. In Ibadan stapte ze uit (niet omdat wij zo bedreigend waren, maar omdat ze daar familie had) en de buschouffeur moest dus weer opzoek naar een ander. Helaas de hele rit niet gevonden.
Tijdens de rit werd al vlot duidelijk dat hij nog nooit in Ilorin geweest was. Hij had allerlei alternatieve
routes door kleine dorpjes ... op zich leuk maar de wegen zijn zo slecht dat het snel vervelend wordt. Op een gegeven moment zag hij de express weg weer en wilde een bospaadje de weg op komen. Het bospaadje leidde ons naar een talud, een heel steil talud. (lees de combinatie: toyota Sienna en ongelovelijk steil talud)
Hij gebood ons allemaal uit te stappen zodat hij het talud op kon. Zo stonden we met z'n vijven te kijken hoe hij iets onmogelijks probeerde. Na 3 pogingen zag hij het ook en moesten we terug naar de gaten weg.
Uiteindelijk na een enerverende rit door Abeokuta en andere plaatsen en met veel vragen naar de juiste weg waren we dan eindelijk in Ilorin. Daar durfde de chauffeur nog om extra geld te vragen ook nog! Na zo'n rit en nadat hij niet eens wist waar hij heen ging!
Gelukkig was er bij onze aankomst al een bbq in de voorbereiding. Heerlijke kip en vis van de bbq en verse groenten in overvloed.
Daarnaast heb ik Vonny haar verjaardagscadeau maar gegeven die middag...... een kleurspoeling en knipbeurt;-)

  • 13 April 2012 - 16:51

    Jan De Jong :

    En wij maar klagen dat de bus hier een kwartier te laat komt.

  • 13 April 2012 - 17:24

    Hilda Van Berkum:

    We hebben het inderdaad zo slecht nog niet met alle blaadjes op de rails, plotseling winterweer enzo. En dan hebben we hier nog zoiets als een TomTom... Maar de BBQ ziet er goed uit! Hopelijk waren jullie je rit daardoor snel vergeten!

  • 13 April 2012 - 20:04

    Olga:

    Oooooh Ing, lekker die paprika's op de bbq :-)
    Hele dikke kus van mij...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 157990

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: