het Heilige bos - Reisverslag uit Osogbo, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu het Heilige bos - Reisverslag uit Osogbo, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

het Heilige bos

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

09 April 2012 | Nigeria, Osogbo

Als vervolg op een paar weken hard werken heb ik toch maar besloten dat ik wel een kleine vakantie mocht. Samen met Vonny, mijn Ierse vriendin, donderdag rond 13 uur op de bus gestapt om naar het Heilige Bos van de Yoruba Cultuur te gaan in Oshogbo, de hoofdstad van Osun state. Vlak voordat ik vertrok had ik nog even met Emma, de directeur van ESSPIN Kwara, gekletst. Ze had me gewaarschuwd dat mijn camera niet zou werken in het bos ivm JuJu (Nigeriaanse hekserij). Nou gelukkig had ze geen gelijk. Mijn camera is JuJu-proof ;-), al hoewel hij na het verlaten van het bos even dienst weigerde.
Dit Heilige Bos staat op de lijst voor wereld erfgoed (http://whc.unesco.org/en/list/1118)
In het bos vind je beelden en tempels die het verhaal van het ontstaan van de Yoruba cultuur vertellen. Het eerste hek, voordat je het bos binnen loopt is eigenlijk een samenvatting van de ontdekking van het bos. Een Olifanten jager kwam, met een vriend naar dit gebied opzoek naar water omdat er een lange droogte was geweest. Toen ze bij een stroompje kwamen rees Osun uit het water op. Osun is de god van vruchtbaarheid, ze wordt meestal afgebeeld als een zeemeermin. Ze beloofde de vriend van de olifanten jager veiligheid en voorspoed als hij een heiligdom voor haar zou creëren en dat deed hij. En sinds die tijd is er in Oshogob nog nooit een oorlog geweest, zijn de mensen niet door zware epidemieën getroffen of in zware armoede terecht gekomen. Yorubaland, zoals het gebied waar deze cultuur overheerst, is een van de rijkste gebieden in Nigeria. (Tuurlijk zijn er wel ongelooflijk arme mensen te vinden, maar over het algemeen....)
Tijdens de rond wandeling hebben we vele beelden gezien die het verhaal moeten uitbeelden, deze beelden zijn gemaakt in de 60'iger jaren geconstrueerd door Susan Wenger en haar team. de verschillende beelden zijn verschillende gedenktekenen voor verschillende goden, maar Osun wordt gezien als de belangrijkste in dit gebied.
Op de foto's zie je een paar belangrijke beelden, de rivier waaruit Osun oprees en de man die de 'Jesus' van het Yoruba geloof moet zijn (met de handen hoog in de lucht).
Het mooie van de Yoruba Cultuur is dat het allemaal om vrouwelijk goden gaat. In Yorubaland zijn vrouwen dan ook beter gewaardeerd in het dagelijkse leven omdat zij de brengers van het leven zijn. Even wat anders dan in het Noorden waar Islam de boventoon voert.

  • 10 April 2012 - 11:58

    Olga:

    Whow Ing, mooie foto's ben onder de indruk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 625
Totaal aantal bezoekers 158005

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: