11 Zieltjes erbij - Reisverslag uit Kano, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu 11 Zieltjes erbij - Reisverslag uit Kano, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

11 Zieltjes erbij

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

03 December 2011 | Nigeria, Kano

Ik ben de afgelopen week naar Kano geweest om een assessment en een workshop te houden voor mijn National Graduate Volunteering program (NGVP). En de opbrengst was goed, 11 nieuwe vrijwilligers die als docent voor de klas willen in Kano. Ze mogen maandag al beginnen!

Samen met Chinwe ben ik afgelopen dinsdag naar Kano afgereist. De Science and technical school board (STSB) aldaar wil graag onderdeel worden van het NGVP. Ze hebben verschillende jonge afgestudeerde wetenschappers nodig die een jaar lang als vrijwilliger voor de klas willen. De taak voor Chinwe en mij is om op de woensdag de beste mensen te selecteren en die vervolgens op de donderdag te trainen zodat ze 'voorbereid' voor de klas kunnen om maandag. Voor de selectie hadden we de STSB gevraagd 20 jongeren te selecteren en uit te nodigen voor de assessment. Uiteindelijk bleken er 34 uitgenodigd te zijn door verschillende leden van de board. Onze desk officer, Mahadi, was een beetje radeloos aangezien niemand hem had ingelicht over deze vrijblijvende uitnodigingen door collega's. Voor ons was het probleem dat ze niet voorbereid waren op een degelijk grote groep. Dus twee van de kern kwaliteiten van een VSO'er moest uit de kast gehaald worden: Flexibiliteit en creativiteit.
Ik stelde dan ook voor om de kandidaten eerst maar eens te testen op hun schrijfvaardigheid. Aangezien je als docent in het Engels moet onderwijzen en ook je aantekeningen in het Engels moet geven mogen we hier wel eisen aan stellen. Van de 34 bleven er nog 23 over waarvan de Engelse taal op voldoende uit kwam.

Na deze eerste selectie hebben we de standaard VSO assessment gedaan met twee practische opdrachten en een interview. Doordat het zo'n grote groep was en de dag zo chaotisch begon konden we de hele selectie niet optijd afronden. Tijdens de laatste gesprekken van de dag kwamen de muggen met velen tegelijk het klaslokaal binnen vliegen en konden we niet anders dan ze van ons afslaan en zeggen dat we de volgende ochtend de interviews zouden afronden en de uiteindelijke selectie zouden bekendmaken.

De tweede dag begon al net zo vreemd, om eerlijk te zijn ik heb nog niet echt hele goede ervaringen in Kano, ook de vorige keer ging alles zo anders dan gepland. Deze ochtend hoorde ik dat de immigratiedienst de receptionist van het hotel had gevraagd of ze me wilde bellen zodat ik wat vragen kon beantwoorden, om 6 uur in de ochtend! Gelukkig was de receptioniste niet van plan mij uit mijn slaap te halen. Dus tijdens mijn ontbijt kwam een vreemde meneer naar Chinwe om te zeggen dat hij graag met mij wilde spreken over mijn verblijf in Kano. Chinwe op haar beurt is met de man mee naar buiten gelopen om de boel uit te leggen maar daar nam hij geen genoegen mee. Mijn visum was verlopen met een jaar dus ik moest aantonen dat ik legaal in Nigeria ben. Probleem! Ik heb geen verblijfsvergunning of werkvergunning, die is nog steeds in behandeling. Ik wist wel dat VSO ons onlangs een nieuwe brief had gestuurd van de planning commissie waarmee ik kon aantonen dat ik legaal was, maar ... die had ik nog niet uitgeprint. Lastig. Na veel gedoe hebben we het voor elkaar gekregen dat de meneer ons in de school zou komen opzoeken en dan zou ik alles kunnen laten zien. Hij is tijdens de hele workshop niet op komen dagen en ook niet de volgende ochtend. Vage mensen die immigratie mensen.

De workshop werd door dit alles wat verlaat. De vrijwilligers waren er bijna allemaal al toen we kwamen aanrijden. Na de laatste 3 interviews konden we 11 mensen heel blij maken. Zij werden uitgenodigd om de rest van de dag te blijven voor een workshop over leren en onderwijzen. Ik zou die dag aandacht besteden aan de basisbeginselen van leren, dus wat heeft een kind nodig om te kunnen leren. En als vervolg daarop hoe ga je als docent hier mee om? Hoe creëer je als docent een goede leeromgeving? Ik vind het altijd zeer dankbaar werk als ik mensen over deze onderwerpen mag laten nadenken. Zeker als het om mensen gaat die hier nog nooit echt over hebben hoeven nadenken.

Ik hoop dat ze voldoende zelfvertrouwen hebben om als assertieve leerkrachten voor de klas te gaan staan maandag

  • 03 December 2011 - 23:26

    Freek De Wit:

    Hoi Ingrid
    Wel een korte opleiding voor een docent, geloof ik. Heb je er voldoende vertrouwen in?
    Ik hoop dat je een goede keuze hebt gemaakt.
    Dat andere met die meneer van de immigratie, is wel een beetje vaag.
    groeten.
    Je vader

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 157672

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: