Sinterklaas in Abuja - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Sinterklaas in Abuja - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Sinterklaas in Abuja

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

04 December 2011 | Nigeria, Suleja

Dit weekend was in veel huizen in Nederland een gezonde spanning te ontdekken onder de kleine en grote kinderen. Na het kijken van het Sinterklaasjournaal zat iedereen gespannen te wachten. De vlag uit zodat Sinterklaas weet dat je wacht en dan maar hopen dat rolstoelpiet en de hoofd piet het paard van Sinterklaas terug konden vinden, want alleen dan kunnen de pakjes in heel Nederland afgeleverd worden natuurlijk.
Nou in Abuja was dat anders, het paard paste niet in het vliegtuig en er waren maar twee pieten mee gekomen dus alle kinderen moesten naar de Belgische Ambassadeur om zijn pakje op te komen halen. Alle Nederlandse en Belgische (Vlaams en Walonisch) waren uitgenodigd. Ook Nigeriaanse kinderen van het personeel waren aanwezig. Er werd uit volle borst gezongen en Sinterklaas wilde natuurlijk de kinderen één voor één bij zich hebben voor een goed gesprek. Er werden acrobatische hoogstandjes geshowd en er werd gehuild. Er werden Hollandse pepernoten gegeten en goed Belgische biertjes gedronken.
In de avond ben ik met de Nederlandse Ambassadeur en zijn gezin mee naar huis gegaan. Wij zouden daar ons eigen Sinterklaasfeest vieren. Een pakjesavond met spelletjes om zo je cadeautjes te winnen. Samen met nog drie gasten waren we een leuk onverwacht stel bij elkaar. Ik had een cadeautje geregeld dat iets uit de toon viel bij de anderen: een mooie Nigeriaanse bermuda. Nou ja een bermuda samengesteld uit Nigeriaanse stofjes. Zou de Ambassadeur hem winnen? Of de andere man op leeftijd die bij het uitpakken beloofd had dat hij hem aan zou trekken als hij hem zou krijgen? De broek heeft hem dan ook de hele avond achtervolgd. Uiteindelijk heeft de Ambassadeur hem met zijn dochter geruild, omdat hij bang was dat hij hem niet zou passen. Helaas hij heeft hem dus niet aangehad.
Sinterklaas heeft mij blij gemaakt met een mooie avond, een peper en zout stel en houten Afrikaanse lepeltjes. Wat zou hij volgende week voor me in petto hebben als hij nog een keer naar Abuja komt speciaal voor de vrijwilligers?

Zou de terug weg naar Lafia dan ook zo onverwacht zijn als deze keer? Of was dat een eenmalige verrassing van Sinterklaas? Had namelijk ontzettend veel problemen om een goede bus te vinden waar ik met mijn lengte een beetje fatsoenlijk in paste. Nadat ik hem gevonden had en we een uur later ook echt weg konden stonden we tussen Akwanga en Lafia in een opstopping. Eén die je je haast niet kunt voorstellen als je hier nog nooit geweest bent. Uit de bus om te kijken wat er aan de hand was, weer in de bus omdat we 6 meter vooruit konden. Beetje sukkelig om me heen kijken en dan valt je ook op twee autos die je eerder zijn ingehaald en nu naast je staan. Twee bedrijfsauto's met airco en knappe mannen. Beetje glimlachen beetje seinen en dat hups zit je zo bij Isrealische constructie mannen in een airco auto in een file die nog wel 2 a 3 uur blijft bestaan. Btw het waren ook nog 4x4 toyota's. Uit eindelijk zijn we na 1,30 geduldig wachten van de weg af gegaan om de auto's rustig op een heuveltje te parkeren om te picknicken. Toen er een beetje beweging in het geheel kwam van de heuvel af gestuiterd en door gecrossed naar Lafia.

• 06 December 2011 - 21:36

Willy:

Zie de zon schijnt door de bohomen...
    Wat grappig.. een sint en 2 pietjes in vol ornaat.
    Mooie file-foto.