Dit is.... - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Dit is.... - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Dit is....

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

22 Oktober 2011 | Nigeria, Lafia

Beatrice. Zij is eigenlijk een beetje de oppas van onze buurt. Ze heeft een winkeltje en een haarsalon aan het begin van de huizenblokken. Ze begint nu na een jaar eindelijk een beetje een vriendin te worden. ‘s Middags als ik uit mijn werk kom blijf ik even bij haar op de stoep zitten samen met alle andere buurvrouwen. In het begin, de eerste 10 maanden, voelde ik me altijd een beetje ongemakkelijk omdat alle gesprekken in Hausa waren. Versta ik natuurlijk niks van. Maar nu wordt het steeds gezelliger. Niet dat ik Hausa nu wel kan verstaan maar…….omdat zij Engels op Pidgin beginnen te gebruiken. De gesprekken gaan eigenlijk nergens over maar het is wel gezellig. Vrouwen hier hebben ook niet zoveel om over te kletsen. Veel werken niet en de kinderen, ach ja, dat zijn maar kinderen.
Gisteren was weer zo’n middag. Een middag bij Beatrice op de stoep. Ze had net gekookt dus zoals het dan gebruikelijk is mag ik mee eten: Gari en draw-soup. Een gerecht die ze klaar had gemaakt met ingrediënten van huis, want ze was thuis geweest om geïntroduceerd te worden aan haar schoonfamilie. Met andere woorden een weekend vol onderhandelingen over de bruidsschat en eten. Eten gekookt door …. Beatrice. Een waardig vrouw kan immers goed voor haar man zorgen.
Gistermiddag deed Beatrice ook iets waar ze goed in is, haarstukken zetten. Met zeer vaardige vingers heeft ze een buurtgenootje van nieuwe nephaar voorzien. Binnen een uur was het gepiept (enkele stappen zie je op de foto’s).
Vandaag heb ik voor de verandering maar eens lunch voor Beatrice gemaakt. Hutspot. Het enige gerecht dat ik geheel authentiek kan serveren met inlandse ingrediënten. En zowaar Beatrice vond het lekker. Meestal accepteert ze mijn koken zwijgend, maar nu zei ze zelfs dat ze het thuis ook eens ging maken. Ha .. Toch een beetje Nederland aan een Nigeriaanse overgedragen:)

  • 22 Oktober 2011 - 14:59

    Willy:

    Grappig, weer een heel ander stukje Nigeria.

    Bijzonder.... aan de ene kant ben je je al aan het voorbereiden om afscheid te gaan nemen ... aan de andere kant gaan de contacten in je huidige buurtje soepeler ...
    (Y)

  • 22 Oktober 2011 - 17:19

    Freek De Wit:

    Je kan ook overal foto's van maken. Je zou zo mee willen eten. Goed dat je die kruiden mee hebt genomen. Goed dat je meer contact met de buren hebt. Ik begrijp dat het in het begin vooral taalproblemen zijn. En de onderwerpen Tja , wat moet ik daar van zeggen..
    Groeten en een knuffel.
    Freek de Wit

  • 23 Oktober 2011 - 13:42

    Borger:

    We blijven je volgen! Groeten Gerrit en Jannie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 157651

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: