Afrikaanse dames - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Afrikaanse dames - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Afrikaanse dames

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

07 Juni 2011 | Nigeria, Lafia

Stel je voor:je gaat op een maandagavond naar een Nigeriaans overwinningsfeest in het huis van een nieuw lid van het huis van afgevaardigden in Nassarawa gaat. Wat verwacht je dan allemaal te zien, te voelen, te horen en te proeven? Nou? Enig idee……. De vraag gaat natuurlijk meer uit naar de mensen die Nigeria nog niet zo goed kennen.
Okay, okay……. beetje achtergrond info over deze situatie. Het feest is een verrassing voor deze man in zijn eigen huis. Het idee voor het feest is die avond spontaan bedacht en uitgevoerd door 2 Nigerianen (waarvan 1 in mijn kennissenkring getoefd). Ik ben een van de spontaan uitgenodigde gasten.
Al een idee van wat je te wachten staat als je rond 10 uur het erf op komt rijden? Niets anders dan een bbq, goed ruikend vlees en harde muziek. Geen mensen, geen drank, niet veel leven.
We worden binnen op de banken geplant met een bord vlees, goed ruikend (voor mij onbekend vlees). Okay en nu? Muziek is te hard om te kletsen, mensen met wie ik ben zitten met hun mobieltjes te frummelen en de andere 2 mannelijke gasten kijken wat wezenloos voor zich uit. Het is nog vroeg. Ik neem maar een stukje vlees, eindelijk eens gemarineerd vlees, smaakt goed maar wel taai. Charles, vriend van me, weet me boven het geluid uit te vertellen dat het schapenvlees is.
Na drie stukjes vlees komen er allemaal dames binnen lopen. Echt Afrikaanse jonge vrouwen in de bloei van hun leven. Voel me altijd wat geïntimideerd door dames als dit, neus in de lucht, hoge hakken en weinig bedekkende kleding. Als je denkt dat je hier in Nigeria bedekt gekleed moet gaan …… nou echt niet in de avonduren. Zo wat voelde ik me overdressed in mijn spijkerbroek en top.
De dames gaan allemaal zitten op stoelen die langs de muur zijn geplaatst. Binnen enkele minuten zitten zij ook met een bord vlees op schoot en proberen zo deftig mogelijk met hun vingers van het vlees te eten. Best een opgave met taai gemarineerd vlees.
Nog steeds zit iedereen op zijn stoel naar de ander te kijken en het zijne te denken. Drinken wordt uitgedeeld; Wil je wijn? Dan krijg je gelijk de hele fles en het liefst met een pak sap er naast want rode wijn moet gemixt worden. Meer mensen komen binnen, meer drank komt uit de keuken. Een Heineken voor mij dan maar, normaal veel te duur dus nu maar even van genieten.
Meer jonge mannen en nog meer dames. Allemaal gaan ze zitten met hun fles wijn en/of pak sap of bier. Zitten op een Afrikaans feest! Eventjes kan ik dat wel hebben maar niet voor 2 uur, ik moet dansen met deze muziek! De jonge mannen zijn niet in het huis blijven hangen maar weer naar buiten gegaan met hun bier. Maar eens kijken wat ze buiten doen. Kijken of zijn wel kunnen dansen?
En ja hoor eindelijk mijn aanwezigheid motiveert ze om haantjes gedrag te vertonen en haantjes gedrag hier is DANSEN! Al snel gaan ze naar binnen om daar verder te dansen. Na een tijd laat ik mijn gezicht binnen ook maar weer eens zien. Eindelijk bijna iedereen aan het dansen. En hoe?! Ik durf niet meer. Mensen kunnen hier bewegen, billen die hier bijna een eigen leven leiden. Ik ga zitten. Durf me hier tussen niet als een stijve hark te gaan presenteren. Die oybo of baturia.
Uiteindelijk maar weer naar buiten met mijn tweede halve liter. Daar maar weer dansen in het veilige van vrienden van de tennisclub, uit het vijandige vrouwenbillen geweld.
Alcohol maakt meer kapot dan je lief is. Die oude slogan geldt nog steeds op avonden als deze. Hoeveel mannen met een vrouw (niet hun vriendin) van het erf verdwijnen en dan even later weer terug komen om verder te jagen. Poeh…. Ook voor mij was die optie er als ik had willen toegeven. Vrouwen stimuleren het zelfs onder elkaar. Aanmoedigingen als waarom niet, hij houdt van je, met een letterlijk duwtje in de rug. Daarom niet….
Tegen 3 uur ’s nachts loopt het huis weer leeg en ben ik een van de laatsten op de dansvloer, binnen. Ja, ook voor mij werkt alcohol drempel verlagend. Na 1,3 liter bier, een glas wijn en Baileys kun je mij tegenwoordig veel laten doen waar ik anders niet voor te porren zou zijn. Dansen tussen echte Afrikaanse dames is daar een van.

  • 11 Juni 2011 - 16:36

    Ingrid De Wit:

    Dank je wel Willy. hoop alleen dat mijn internet binnenkort een keer snel genoeg is om het filmpje te bekijken ;-).
    Heb uiteindelijk ook geprobeerd met mijn billen te schudden en de Nigerianen (mannen en vrouwen) waren aardig onder de indruk van mijn billschud kwaliteiten.

  • 16 Juni 2011 - 19:52

    Kaart:

    Joepie...hij is gekomen de kaart,

    loggegevens: 4 juni geschreven, 7 juni gestempeld in Mali, 16 juni op onze deurmat)

    Knap staaltje huisvlijt/creativiteit heb je aan de dag gelegd met de weinige spulletjes die je hebt/had. De kaart krijgt een ereplaatsje aan/op het raam in onze woonkamer.

    Groetsels,
    Willy en Paul


  • 10 Juli 2011 - 15:54

    Wieteke:

    Ingrid die niet durft te dansen en die eerst alcohol nodig heeft. Dat is toch wel even de wereld omgedraaid. Mijn Ingrid die in Bill's nooit drank nodig had, waar Wietje dat wel nodig had.

    Ik ga morgen mijn 1e Zumba les volgen. Dat is even helemaal een hype hier geweest en nu alweer minder een hype. De muziek (caribb, salsa) zal me zeker bevallen! Maar of ik voor al die spiegels en met allemaal strakke lichamen om me heen ook met mijn billen durf te wiebelen: Ik ben benieuwd!

    Misschien moet ik morgen eerst maar een fles wijn leegdrinken voordat ik ga sporten ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 157662

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: