vervolg op voorspellingen (beetje achtergrond) - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu vervolg op voorspellingen (beetje achtergrond) - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

vervolg op voorspellingen (beetje achtergrond)

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

22 Januari 2012 | Nigeria, Suleja

Een vriendin heeft via facebook gevraagd of ik wat meer duidelijkheid kan geven over de situatie hier in Nigeria. Dat is best lastig wat het is allemaal complexer dan ze, zoals ik in de Nederlandse kranten lees, omschrijven. Er zijn verschillende onrust situaties. De ergste heeft afgelopen vrijdag weer een spoor van verwoesting achter gelaten, dat is Boko Haram. Zij vechten voor een Islamitische noorden van Nigeria. waar de strenge regels van de sharia voor iedereen moeten gaan gelden. De discussie is vooral: 'Wat is het Noorden?' Daarnaast willen ze alle westerse invloeden in het noorden verbannen. Een van de targets is dan ook het onderwijs in de normale Government schools, waar Engelse taal en andere westerse vakken worden onderwezen. Voor nu hebben ze deze nog niet aangevallen en is Boko Haram bezich de veiligheidsdiensten zwak te maken. Hiermee komt samen dat de bevolking vertrouwen verliest in die veiligheidsdiensten en vaker in opstand komt.
Dit is dan ook de tweede onrust situatie. De bevolking toont meer en meer de onvrede over de regering. Jongeren accepteren niet langer dat ze geen banen kunnen vinden en dat overheidsbanen belachelijk goed betalen. Daarnaast is de corruptie ook een belangrijk speerpunt. Dit is in de laatste weken vooral tot uiting gekomen in de stakingen voor de benzine prijzen.
Dan als laatste heb je de eeuwenoude conflicten over land. Deze conflicten zijn vaak etnisch en lokaal, maar kunnen veel dood en verderf met zich mee brengen. Veel nieuws wat je leest over Jos en Kaduna gaat hier over. Bevolkingsgroepen die elkaar bestrijden vanwege land en gebruikersrecht van dat land.

Het gaat dus vooral om het perspectief dat ze in de Westerse media vergeten te bieden. Denk bij perspectief ook aan het ruimtelijke perspectief dat ik in mijn vorige blog heb proberen uit te leggen. Ook zijn de getallen die ze gebruiken niet correct. Hier staat de teller al op 300 doden in Kano, maar ze zijn niet goed te tellen ivm snelle verwerking van de doden volgens de islamistische wetgeving. Tuurlijk is het enorm wat er gebeurd maar het land staat nog niet op zijn kop en de meeste gebieden zijn veilig.

• 22 Januari 2012 - 19:03

Albert En Tiny:

hoi ingrid
    gelukkig dat het goed met je gaat, maar kijk wel uit,aub
    gelukkig dat het in de buurt waar jij woont, en werkt rustig is, hopelijk blijft dat zo.
    groetjes albert en tiny