Nigeriaanse mannen - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Nigeriaanse mannen - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Nigeriaanse mannen

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

19 November 2010 | Nigeria, Lafia

Vandaag maar eens een thematisch verhaal. Aangezien ik wat vragen krijg over mijn ontmoetingen. Ik heb namelijk erg veel mensen ‘leren kennen’ tijdens mijn nu nog korte verblijf hier in Nigeria. De mensen die ik ‘leer kennen’ zijn vooral van het mannelijke geslacht. De vrouwen staan hier toch meer op de achtergrond. Eerst even iets over de mannen in het algemeen en daarna zal ik een paar korte voorbeelden geven bij het algemene verhaal.

Een kort observatie verslag na mijn eerste weken in Nigeria. Stel je voor dat je in de Apenheul voor het gorilla- of bonobo-verblijf zit. Je ziet een boel vrouwtjes en wat mannetjes. Er is altijd één mannetje de baas. Hij loopt trots en kan alles krijgen wat hij wil. Zo lopen de meeste mannen hier rond. Als een trotse grijsrug gorilla of opper bonobo. Ze hebben een beetje dezelfde uitstraling. Soms doet het ze goed en soms is het aardig misplaatst door hun kleding of gestel.

Als je hier over straat loopt als (blanke) vrouw ben je altijd een huwelijkskandidaat. De mannen kijken altijd keurend en als je ze interesseert kun je niet onder een gesprek uit. Sommigen lopen een eind met je mee, anderen stappen van hun okada om een praatje met je te maken. Maar let op. Geen gewoon praatje. De eerste vraag is meestal; Ben je getrouwd?; dan Waar kom je vandaan? En ongeveer de derde of vierde vraag (als ze genoeg zelfvertrouwen hebben in de situatie) is Wil je me meenemen naar je land om daar te trouwen?
Heel af en toe begint zo’n gesprek met een openingszin, maar vaak gewoon met tsss (geluid dat je maakt als je je tanden op elkaar doet en er kort lucht door perst) met daarbij een handgebaar waaruit moet blijken dat je moet komen. Als je dan niet komt blijven ze net zolang tsss-en en gebaren, soms roepen. Negeren werkt tot nu toe het best.
Als je pech hebt komen ze toch en blijven ze plakken. Even een voorbeeld: afgelopen dinsdag en woensdag was ik bij Viola in Abuja. Daar hebben we op dinsdag een wandeling gemaakt door verschillende parken (ong. 1,5 uur). Tijdens deze wandeling zijn we zeker 6 keer aangesproken, waarvan 3 met huwelijksaanzoek, 2 met verzoek om met ons mee te gaan naar ons thuisland (zonder huwelijksaanzoek) en 1 persoon die zo zat werd van onze onzin antwoorden dat hij ons snel met rust liet. Aan het eind van het gesprek willen ze allemaal je telefoonnummer om contact te houden. Soms zeg ik dat ze het de volgende keer krijgen, soms geef ik het en dan sla ik zijn nummer op met dp achter zijn naam (don’t pick-up).
Het is wel even wennen om de mannen van je af te moeten slaan;-)

Even een paar voorbeelden.
Een aantal mannen en hun omschrijving:
• Polinus; collega op het ministerie van educatie van de afdeling scholarship board. Hij en de mensen van zijn afdeling bepalen welke studenten wel en geen beurs krijgen. Polinus is een trotse man, de grijsrug van het ministerie van educatie. Hij is zeer zelf verzekerd en zelf ingenomen. Houdt van een goede discussie en heeft een iets te goed geheugen.
Elke ochtend ga ik even bij hem langs omdat hij de enige afdeling beheerd die internet heeft. Even een kort gesprek om zijn echo te strelen en een zekerheid voor mijn internet te creëren. Naast het werk hier heeft hij ook nog een wijnwinkel. De enige in Lafia, dat maakt hem nog net iets trotser.
• Mr Peter; de man die mij hier in het ministerie heeft binnengehaald en dus verantwoordelijk voor mij is. Een lieve bezorgde man. Oprechte katholiek met 4 kinderen en 2 pleegkinderen. Hij is een opper bonobo omdat mensen hem zo maken, maar is het niet uit zich zelf. Mensen buigen voor hem als hij ergens binnenkomt en kijken hem niet aan als ze tegen hem praten. Met mij is hij gewoon zichzelf, geen agenda of andere dingen dan dat ik zijn teacher trainer ben. Hij is ook degene die me waarschuwt voor van alles en nog wat, misschien ben ik voor hem meer een dochter dan een gewone volwassen vrouw.
• Inuse; een vriend van Richard. Inuse is 29 jaar en niet getrouwd, dat is hier vrij bijzonder voor een niet hooggeschoolde jongen. Hij werkt als nationale vrijwilliger voor een niet-gouvernementele organisatie, NACWYCA (geven voorlichting over HIV/aids, zwangerschappen en vrouwenemancipatie). Zijn vader heeft hem 3 vrouwen aangeboden, hij heeft ze (nog) niet geaccepteerd. Zijn vader heeft 18 kinderen bij 4 verschillende echtgenoten, maar dat voorbeeld wil hij niet volgen ook al is hij moslim. Hij is aardig terug houdend in zijn contacten, misschien wat onzeker want hij gebruikt Richard om contact te krijgen met vrouwen.
• Jackson; een verhaal apart. Een jongen van een winkel, waar ik tijdens mijn eerste dagen in Lafia, langs gewandeld ben en toen nog dacht een onschuldig praatje mee te hebben gemaakt. Vorige week zaterdag zag hij mij en is hij van zijn okada afgestapt om mij om mijn nummer te vragen. Ik wist toen niet goed meer wie hij was en dacht dat hij een van de mannen was die me de dag eerder geholpen had tijdens het ongeluk. Dus heb met hem gekletst en mijn nummer gegeven. Spijt van?! Een beetje, het levert een goede soap op, dus ga er maar even voor zitten.
Op zondag gaan Richard en ik vaak voetbal kijken in La Vista (een te dure biertuin cq restaurant met tv). Toen Jackson zaterdag had gevraagd wat ik op zondag deed had ik hem dit verteld en hem uitgenodigd als hij zin had. Hij is gekomen. Ik dacht leuk gezellig voetbal kijken met een groep, Jackson had wat anders in zijn hoofd. Hij houdt volgens mij niet eens van voetbal. Hij wilde steeds praten en praatte vooral over zijn toekomst plannen en vroeg naar mijn toekomstplannen. Ik vertelde hem dat ik hier twee jaar zou zijn en dan terug zal gaan naar Nederland. Hij wil een parochie starten hier in Nigeria en hij vond mij een geschikt persoon omdat met hem te doen. Ik legde hem uit dat ik zeker niet de geschikte persoon kon zijn aangezien ik niet kerkelijk ben. Uiteindelijk is hij weg gegaan met de zozo afspraak dat wij volgende zondag weer zouden afspreken, omdat ik naar Kano moest deze week.
Nog dezelfde avond het volgende smsje; lets meet in person so that i’ll get you on clear terms. Where and when should i meet you before the said meeting date?(laten we afspreken zodat ik even goed met je kan spreken. Waar en wanneer zullen we afspreken before de afgesproken ontmoeting?) Ik heb terug gesmsd dat dat voor mij onmogelijk was omdat ik naar Kano zou gaan voor een week en ik pas op zondag terug zou komen, zoals ik ook al had gezegd tijdens het maken van de eerste afspraak. Dinsdagavond ontving ik het volgende smsje; Ingrid I’m leaving Lafia to Jos-city, I want to fulfill my ministry, you can support the vision of soul winning(Ingrid ik vertrek uit Lafia naar Jos om mijn parochie op te starten, jij kan mijn vsie van de ziel ondersteunen). Reactie was schrik, help, oeps wat nu. Ik heb hem uitgelegd dat ik onmogelijk degene kon zijn die hem kon ondersteunen en dat ik onmogelijk met hem mee kon, misschien alleen in zijn gedachten. Diezelfde avond het volgende smsje; Ingrid you’ll not only be on my mind but we’ll share the roof because behind every successful man there is always a woman. Loving you Jackson. (Ingrid je zult niet alleen in mijn gedachten zijn maar we zullen het huis delen, want er is altijd een vrouw achter elke succesvolle man. Hou van je Jackson). Slik hoe kom ik hier vanaf. Dit is zo niet wat ik wil! Dus maar iets duidelijker in mijn smsjes. Twee volgende smsjes van Jackson; Likewise I’m sure of what I want, I want you two be my wife; the mother of my twin kids: Tupence and Prudence. Call me when you are back I’ve got a present for you. With all truthfulness, I love you.(voor mij hetzelfde, ik weet wat ik wil, ik wil jou als mijn vrouw en moeder van mijn tweeling: Tupence en Prudence. Bel me wanneer je terug bent ik heb een kado voor je, in alle eerlijkheid ik hou van je)
Kort na de vorige: Eearnestly you are the one. I cannot shy away because of your uncertainty or treat, if you would look beyond the ordinary you’ll see a hero in my person: a man of your dreams sidence but to fulfilled purpose, Jackson loves you, please don’t say no.(ernstig jij bent het. Ik kan niet aan de kant gaan voor jouw onzekerheid of je handelen. Als je verder kijkt dan je neus lang is zul je een held in mij zien: de man van je dromen met een te vervullen doel, Jackson houdt van jou, zeg aub geen nee) Ik hoop dat jullie mijn reactie goed kunnen inschatten…….. Mijn reactie was clear and simple: NO (nee). Maar helaas dat is ook niet duidelijk genoeg; I’ll exept your no if you can give me one reason that disqualifies me from you(ik accepter je nee als je 1 reden geeft waarmee je mijn diskwalificeerd als je man)Mijn reactie: als je mij niet respecteerd kan ik jou onmogelijk respecteren, jou gedram zorgt ervoor dat je mijn respect verliest.
Laatste sms van hem (tot nu toe) van vanmorgen: good morning, please don’t be offended by my insistence. I’m free being myself. I respect, love and idolize you. Don’t avoid everybody. Pray for somebody and fulfill purpose as a woman 1 tim 5:15, you were’nt meant to be alone, you were meant for somebody. Humble yourself so that you can see that I’m the one. (goedemorgen, wees aub niet beledigd door mijn aanhoudendheid. Ik ben vrij om mijzelf te zijn. Ik respect je, hou vanje en je bent mijn ideaal. Negeer niet iedereen. Bid voor iemand en doe wat je moet doen als vrouw. 1 tim 5:15, je hoort niet alleen te zijn, je hoort bij iemand. Hou van jezelf zodat je kan zien dat ik bij jou hoor.)
In goed overleg met Richard en Inuse heb ik besloten dat ik hem geen reacties meer geef. Het is echt niet goed hoe hier over liefde en relaties wordt gedacht. Dat je kan zeggen dat je van iemand houdt na 1of 2 ontmoetingen! En dan dit soort, in mijn ogen wanhopige, smsjes gaat sturen.
Richard kent de andere kant van het verhaal. De meiden hier vragen om dit soort smsjes. Liefde is volgens mij erg cultuur bepaald.


  • 19 November 2010 - 11:31

    Joep:

    Heerlijk toch al die aandacht ;)

    geniet er maar lekker van!

    GRr Joep

  • 19 November 2010 - 12:36

    Barbara:

    Nou ja, de mannen van je afslaan lijkt dus leuker dan het is hahahaha! Succes daarmee! Grinnik!

  • 19 November 2010 - 14:30

    Peggy:

    Je gaat 't nog erg druk krijgen de komende 1 1/2 à 2 jaar!!
    Misschien kun je een boek hierover
    schrijven? Je zou 't zeker kunnen verzamelen. Dit soort verhalen kun je in Nederland altijd wel ergens geplaatst krijgen, als overbrugging wanneer je weer terug bent?

    Succes ermee en geniet er ook een beetje van....
    xxPeggy

  • 19 November 2010 - 14:58

    Irma:

    hoi, ingrid ik hoop dat je ,je redt daar met al die mannen . maar een echte de wit kan ze wel aan toch!!!!
    groetjes irma en de mannen

  • 21 November 2010 - 17:57

    Willy:

    Ha ha, wat een leuk verhaal. Eigenlijk te lang voor een column, maar het had zo achterop de NRC gekund.
    Grappig zo verschillende als de heren zich "presenteren". Gedecideerd afwimpelen zal binnekort misschien wel peace of cake zijn..

  • 24 December 2010 - 10:48

    Wieteke:

    Tja.. tís nog eens wat anders dan (niet) op mannen durven afstappen in Bills Bar.. ;-) Haha...
    Sla ze van je af hoor!!
    Misschien moet je een nieuwe sport, karate ofzo, gaan uitproberen!
    Of vind je ze eigenlijk allemaal wel schattig, maar gewoon niet rationeel?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 2246
Totaal aantal bezoekers 158099

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: