Ongelukje - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Ongelukje - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Ongelukje

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

15 November 2010 | Nigeria, Suleja

Wat ontzettend leuk om jullie reacties te lezen als ik weer eens op internet kan. Misschien kan ik binnenkort wat vaker want het ministerie van Educatie heeft me een modum gegeven. Nu moeten Richard en ik alleen N3000 per maand betalen om van 9 tot 9 online te kunnen. Kan dus misschien binnenkort ook Skipen!!!!

Het ministerie (in Nasarawa-state) zorgt goed voor me. We hebben sinds maandag (vorige week) een generator dus konden de hele week zelf bepalen wanneer we electriciteit hadden. Gelukkig hebben we hem niet heel veel hoeven gebruiken omdat het elektriciteitsbedrijf(NEPA) ook bedacht had dat we recht hebben op waar we voor betalen. De eerste maandafrekening van NEPA hebben we ook (N500). Dat is ongeveer 2,50 euro.

Maar de titel van dit stukje duidt niet op mijn geluk in Lafia. Het gaat over een okada ongeluk dat ik heb mogen meemaken afgelopen vrijdag. Ik was onderweg naar mijn werk toen we moesten stoppen voor een kruizing (een agent werkt daar als verkeerslicht). We stonden al een poosje en mijn okada-driver en ik stonden op de tweede rij. In eens hoorden we getoeter van een truck snel dichterbij komen. De okadadrivers wisten niet hoe snel ze weg moesten komen voor de truck. Hij had te laat geremd of helemaal niet geremd! Nou ja uit eindelijk wist mijn okada-driver twee anderen aan de kant te duwen om zelf weg te komen naar een andere weg op de kruizing. Gelukkig maar want als hij dat niet gedaan had wee tik niet of ik hier zat te typen. We zijn gevallen en ik heb gelukkig alleen wat schrammen, gekneusde tenen en veel blauwe plekken op mijn benen. (blauw tegen zwart aan)
Mijn okada-driver had niets en verder heb ik ook geen ernstige gewonden gezien.

Ik merkt wel, toen ik op de grond lag dat alle aandacht naar mij uit ging. Ik kreeg van alle kanten hulp en drinken aangeboden. Ben gelijk naar een apotheek gebracht om mijn wondjes te verzorgen zodat ik weer verder kon naar mijn werk.

Op mijn werk aangekomen kwam ik er achter dat mijn telefoon de val overleefd had maar uit was gegaan en dat het beeldscherm vna mijn laptop de klap te hard had gevonden. Deze is nu weer gerepareerd dankzij een hele lieve collega, Jibril.
Ik hoefde niet lang te wachten om te weten of mijn telefoon het echt wel deed. Ik zat nog maar amper in mijn stoel toen Chinwendu van VSO me belde en informeerde naar mijn verwondingen (Zij zit in Abuja!!! Zeer 150km verder op). Getuigen van het ongeluk hadden naar NACWYCA (een ngo waar veel vso-ers werken) gebeld met de mededeling dat een batauria (blanke vrouw) een ongeluk had gehad. Daar waren ze gelijk aan het bellen geslagen. dus ook naar het hoofdkantoor.

Uiteindelijk is alles goed. Nog wel wat angstig als ik op een okada zit zeker als ik getoeter hoor (en dat hoor je bijna altijd!). 's Avonds hebben we gewoon lekker op een terras gezetten met een Star (bier).

  • 15 November 2010 - 13:52

    Delphine:

    Wat een verhaal zeg! Maar goed dat je oké bent dankzij je beschermende engel ;-)
    Veel liefs van mij!

  • 15 November 2010 - 15:34

    Barbara:

    Je maakt het maar mee daar. Gelukkig kun je het navertellen! x Bar

  • 15 November 2010 - 16:22

    Sjoerd :

    Nou nou klinkt wel heftig.. maar gelukkig kon je dit verhaal nog typen! we hebben onze eerste wedstrijd verloren met 4-14 of zo haha dus we missen je persoonlijk en qua tactiek maar Lisanne doet het ook heel goed!
    Groetjes!

  • 15 November 2010 - 18:09

    Olga:

    pffffffffff. Je maakt wel weer wat mee. Schrok ook wel van je sms-je. Fijn dat er goed voor je gezorgd wordt.

    Dikke kus Olga

  • 15 November 2010 - 18:15

    Lisanne:

    Heey Ingrid,
    Leuk om zo al die verhalen van jou te lezen!
    Dit verhaal was wel heftig maar gelukkig is alles goed afgelopen.
    Zaterdag hebben we onze eerste uitwedstrijd tegen Dindoa. hopelijk halen we dan onze eerste zaalpunten binnen!
    We missen je wel hoor!

    liefs, Lisanne

  • 15 November 2010 - 18:28

    Wilrien:

    Gossie wat een verhaal..wel heftig. Blij dat het goed met je gaat en dat anderen om je bezorgd zijn en voor je zorgen!!

    Dikke knuffel en kus Wilrien

  • 15 November 2010 - 18:42

    Olga:

    Na al jou jaloers makende berichten (behalve dan dat ongeluk, daar ben ik echt niet jaloers op) Ga ik je toch nog even vertellen dat hier het leven "gewoon" doorgaat. Fenne heeft een beetje jou plek ingenomen voor bioscoop- en concert bezoek. Deze week staan Hary Potter en Prince op de agenda. Ik zal aan je denken :-)Olga

  • 15 November 2010 - 20:09

    Wieteke:

    Fijn dat je elektriciteit en wellicht binnenkort ook internet hebt! Wel prettig om wat betere omstandigheden en bereikbaarder te zijn, of vond je de rust juist wel prettig?!

    Verder heb ik eerst even opgezocht wat een Okada precies is. Wikipedia biedt de uitkomst: "commercial motorcycle in Nigeria". Aha, dat dacht ik al toen ik je stuk hierboven las. Wel scary hoor als je ineens zo'n truck steeds dichter bij ziet komen!!
    Gelukkig niks gebroken of grote materiele schade. Hopelijk raak je de angst ook nog kwijt, maar dat zal geleidelijk wel minder worden! Wel attent dat ze meteen bellen van VSO!

  • 15 November 2010 - 20:31

    Henk Van Dieten:

    pff eerst schriken dan opzoeken wat een okada is
    ik word door alle berichten steeds nieuwsgieriger, wieis richard, wie is dat kindje die foto aleemaal onwtwikkelingen die ik blijkbaar gemist heb; ben benieuwd wat je tav onderwijstraining kunt gaan doen; dus graag spoedig meer verhalen over schoolbezoeken groten
    henk

  • 15 November 2010 - 21:12

    Willy:

    Grappig, nu ik de andere reacties lees merk ik dat we toch kuddedieren zijn. Eerst FF schrikken, dan opzoeken wat okada is dan reactie tokkelen. Als batauria word je dus goed in de gaten gehouden.

    Het zou wel bijzonder zijn als je kunt gaan skypen. Ik heb op m'n werk een (voor mij enigszins overbodige) cursus mediawijsheid gehad met bloggen, hyves, twitter, delicious enzo. Skype kwam daar niet in voor, wie weet ga ik daarmee kennismaken dankzij jou. Leer ik toch nog wat nieuws.

    Over leren gesproken... hoe gaat het met je schoolbezoeken en je trainingen en workshops aan jou doelgroep?


  • 15 November 2010 - 22:20

    Peggy:

    Joh, dat is schrikken zeg! Ben blij dat je 't kan navertellen. Amale, Leon en ik zijn vrijdag op zaterdag naar Lille gegaan. Ik wist niet dat je zo snel in Frankrijk kon zijn. Ga ik nog een keer met de dochters doen. We willen daar een 'pilot' starten met spreekvaardigheid. In april met een bus met twee 2e klassen op en neer naar Lille.
    Ben je daar al wezen sporten trouwens?
    Tot gauw.
    xxxxxPeggy

  • 16 November 2010 - 15:18

    Monique Riethorst:

    Hé Ingrid,
    Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt. Moet eerlijk bekennen dat ik er nog niet eerder aan gedacht had om op deze site te kijken. Nu speelt echter de nieuwe bewoner van jouw huisje met Freek en schoot het me weer te binnen. Juiste clubblad opgezocht en voila. Hoop dat je je daar goed vermaakt en ik ga je zeker vaker volgen!
    Liefs,
    Monique

  • 26 November 2010 - 09:20

    Lidy Lam:

    Hallo Ingrid.Ik vind het stoer dat je daar goed werk doet .Een hele belevenis daar in zo'n warm land. Ik heb je relaas over het ongeluk gelezen en vind het grappig dat de tam-tam daar toch nog min of meer werkt.Blijf gezond en ik meld me weer.Groetjes van de leerlingen van het marianum Lidy Lam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 158119

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: