zo trots! - Reisverslag uit Abuja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu zo trots! - Reisverslag uit Abuja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

zo trots!

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

26 Mei 2012 | Nigeria, Abuja

Ik heb wat bereikt tijdens mijn verblijf hier in Nigeria. Ik heb iets bereikt waar ik erg trots op ben. De resultaten van mijn werk met de jonge nationale vrijwilligers zijn zeer zichtbaar aan het worden in Nassarawa.
Deze week ben ik op donderdag en vrijdag naar twee workshops geweest die zij georganiseerd hadden. Workshops die gebaseerd zijn op mijn eigen workshops voor hen. De zes, of eerlijk gezegd 3 van de zes, vrijwilligers in Nassarawa hebben bedacht dat ze docenten willen laten nadenken over hoe kinderen leren en wat hun rol daarin is.
De eerste van de twee was in GSS Kokona, een van de scholen binnen mijn project. De tweede school was de science school in Nassarawa Eggon, deze is geen onderdeel van mijn project. De twee vrijwilligers, Fatima en Clements, die in een van de scholen in deze regio werken hebben hun idee van de workshops voorgelegd aan de Chief Inspectorate van de regio en hij vond het zo'n goed plan dat hij alle scholen verplicht heeft om dit in hun school te krijgen. Gisteren vroeg hijmij zelfs voor een vervolg! Wilde hem niet teleurstellen met het feit dat ik nog maar 21 dagen heb dus wil nog wel kijken wat ik als vervolg voor mijn vrijwilligers kan ontwerpen zodat ze meer de diepte in kunnen gaan.
Aan Fatima en Clements kun je zien dat ze deze workshop nu al zeker 7 keer hebben gedaan. De eeste keer was ik er bij om ze te helpen met de voorbereidingen en deze keer hadden ze me uitgenodigd omdat het een heel grote groep was en ze me daar graag als hulp bij hadden. Ik als hulp! Is dat niet het ultieme doel van lesgeven? Jezelf als hulp maken voor je leerlingen? Zo trots!
Ik had gisteren ook een gast meegenomen. Misschien dat jullie wel gezien hebben dat ik zo af en toe ook reacties op mijn blog krijg van mensen die mij niet kennen maar gewoon nieuwsgierig zijn naar mijn werk? Nou een van die mensen in nu in Nigeria om te kijken of ze hier kan en wil werken of als vrijwilliger voor VSO actief wil worden. Erg bijzonder, dus ik had haar voorgesteld dat ze met me mee kon naar een van mijn activiteiten. Ze greep haar kans en samen zijn we dus naar Nassarawa Eggon gegaan. Gelukkig is ze een creative docent en mocht ik haar gebruiken tijdens de dag. We hebben ter plekke wat educatieve spelletjes moeten bedenken omdat de ruimte te klein was om alle deelnemers actief aan de spelen te laten deelnemen. Dus Zij en ik hebben groepen mee naar buiten genomen om daar simpele spelen met de deelnemers te oefenen. Erg leuk.
Wat voor mij helemaal tof was is dat ze zo onder de indruk was van de invloed die ik op mijn vrijwilligers heb als het gaat om doceren en ook op de groep als ik een workshop sessie met ze doe. Ze gaf aan dat ze me herkende in een van de spreuken die we altijd op de muur hangen tijdens workshops:
“The mediocre teacher tells.
The good teacher explains.
The superior teacher demonstrates. The great teacher inspires.”
van William Arthur Ward

  • 27 Mei 2012 - 08:38

    Esther:

    Hoi Ingrid,

    Telkens weer ben ik diep onder de indruk van je verhalen!
    Ik heb enorm veel bewondering voor je.
    Geweldig dat je je doel hebt bereikt.
    Geniet nog even van de laatste weken!

    Groetjes, Esther

  • 28 Mei 2012 - 16:28

    Willy:

    Oh wat leuk Ingrid om te merken, daar "groei" je zelf natuurlijk ook van en dan blijk je dus een "great"
    teacher trainer te zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 157705

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: