De laatste keer - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu De laatste keer - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

De laatste keer

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

21 Augustus 2011 | Nigeria, Lafia

Als er iets is wat ik heb geleerd in de laatste 10 maanden is dat aan alles een einde komt. Een einde aan vrijwilligerswerk is het beste voorbeeld daarvan. Ik heb al veel internationale vrijwilligers zien vertrekken omdat hun opdracht vervuld is of omdat de opdracht niet bleek te zijn wat ze hoopten. Dat laatste is vrij veel voorkomend helaas.

Vrijdag was het de laatste dag voor veel van mijn nationale vrijwilligers. We hebben een officieel feestje gehad om te vieren dat de nationale vrijwilligers een goed jaar achter de rug hebben. Veel van mijn vrijwilligers hebben veel bereikt tijdens hun jaar werken als docent in een plattelands schooltje. Niet alleen als docent maar ook als dorpsbewoner hebben ze veel impact gehad op de jeugd. Sommigen hebben er voor gezorgd dat de dorpsbewoners weten waarom er waterpompen zijn geslagen en dat water uit een waterpomp schoner, en daarmee gezonder, is dan water uit de sloot. Anderen hebben de lokale medische post geholpen met het informeren van de lokale bevolking over HIV/aids, cholera, malaria en andere dodelijke ziektes die relatief eenvoudig te voorkomen zijn. Helaas heb ik in het afgelopen schooljaar lang niet alle projecten bij kunnen wonen, maar heb gelukkig wel veel in de voorbereidingen kunnen helpen en adviseren.
Een klein aantal van de vrijwilligers zal het nieuwe schooljaar weer als vrijwilliger in dit project werken. Ze willen vaak projecten afmaken die ze kort geleden gestart zijn of ze willen in een nader dorp kijken wat ze daar kunnen doen. Chinwendu en ik hebben afgelopen week een selectie gemaakt uit de aanvragen voor herplaatsing van de vrijwilligers die een extra jaar willen. We hebben er een echte selectie procedure voor moeten starten anders hadden we helemaal geen plekken voor de nieuwe vrijwilligers die we vorige week geselecteerd hebben. Nu zijn we van plan om ‘oude’ en nieuwe vrijwilligers aan elkaar te koppelen, zodat de meer ervaren vrijwilligers de nieuwelingen kunnen helpen/begeleiden.
Als alles goed gaat heb ik aan het eind van deze week alle plekken in de scholen weer gevuld en zijn er zeker 30 nationale vrijwilligers aan het werk in ongeveer 14 scholen in 4 verschillende staten. (Kano, Kaduna, Nassarawa en Kwara) Zeer waarschijnlijk zal ik de vrijwilligers in Kano, Kaduna en Nassarawa gaan begeleiden. Een hele kluif, maar wel leuk vooruitzicht. In Kaduna gaan we samenwerken met de ‘demonstratie school voor doven’ wat een speciaal projectje binnen het geheel is aangezien de directrice van deze school zelf haar vrijwilligers gaat opleiden, betalen en stimuleren. Ik zal daar af en toe heen gaan voor monitoring en workshops. Ik zie er erg naar uit om met deze zeer energieke vrouw samen te werken. Ze heeft meerdere keren samen gewerkt met Nederlandse vrijwilligers en ze heeft in Nederland gewoond dus ze weet hoe streverig en strikt we kunnen zijn;-). Ik hoef haar het boek ‘The Undutchables’ niet te geven ;-).

Maar voordat ik dit allemaal weer in goede banen probeer te leiden ga ik eerst voor 2 weken naar Nederland. Belangrijkste reden voor deze trip is mijn moeders verjaardag, maar sinds de laatste weken is daar een andere belangrijke reden bij gekomen: uitrusten! Ben namelijk iets te druk geweest tijdens deze zomer vakantie (wie had dit kunnen denken na al mijn klagen van de laatste 10 maanden). Tot ziens in NL.

  • 21 Augustus 2011 - 09:54

    Dick En Tiny:

    we zien je dan op je moeders verjaardag.....tot dan en een goede reis naar nederland

  • 21 Augustus 2011 - 15:32

    Olga:

    Goed bezig Ingrid, na hard werken is goed uitrusten zeker belangrijk.
    Ik doe nog steeds erg mijn best om een slaapplek in Kuinre te krijgen :-) Als het echt niet anders gaat wordt het met een geleend tentje op de camping.

    Anders heen en weer rijden op 1 dag, niet mijn hobby, maar goed mijn vriendinnetje niet zien is geen optie ;-)

    Dikke kus Olga

  • 22 Augustus 2011 - 12:40

    Willy:

    Met een time-out van 2 weken in het vooruitzicht vallen de laatste loodjes hopelijk minder zwaar.
    Je hebt je mini-vakantie zeker verdiend. CU :) Willy

  • 22 Augustus 2011 - 13:15

    Jarno:

    hallo nichtje,

    heerlijk om dit te lezen, wat moet het motiverend zijn als de mensen terug willen komen!

    ik hoop je snel (?) weer te zien,

    gros bisou uit Frankrijk!

    Jarno

  • 23 Augustus 2011 - 20:34

    Wieteke:

    Wil je de 'reisverslagen' niet meer beginnen met zulke titels.... "de laatste keer "... daar schrik ik toch van!!! :-S Wat een heerlijk idee dat je weer even in Nederland komt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 157674

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: