Dengue, stress en ongeloof - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Dengue, stress en ongeloof - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Dengue, stress en ongeloof

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

15 Augustus 2011 | Nigeria, Lafia

Dat ik ziek ben geweest in de laatste dagen dat hebben de vaste lezers van mijn blog wel begrepen. Dat het me erg bezig gehouden heeft misschien ook wel/ Het heeft me zelfs zo erg bezig gehouden dat ik gisteren een bevriende doctor heb gevraagd of het mogelijk is dat ik Dengue koorts heb. Volgens hem onmogelijk want hier in Nigeria hebben we geen Dengue.Nou….. niet helemaal waar. Het komt zelfs steeds vaker voor. Mensen herkennen het hier niet als iets anders dan malaria. Het vage is dat er geen echte test bestaat om te kijken of je het hebt of niet. De enige lijdraad die je een doctor kan geven is de symptomen en die lijken erg veel op malaria. Ik weet dus nog steeds niet of ik dengue heb of niet….. volgens de bloedtest van vandaag komen mijn symptomen van malaria in combinatie met slecht voedingspatroon en stress. Waar ik wel in kan komen. Afgelopen week in Abuja niet heel erg goed op mijzelf gepast.

Eerste avond was nog goed. Kalada (vriend van Lucy) nam me mee uiteten bij Wakkis, Indiaas restaurant. Na het eten kreeg ik de klikjes voor de lunch van maandag, dus dat was ookmooi geregeld. Die maandagavond heb ik popcorn gegeten (geen tijd om ergens wat te halen). Dinsdagavond een kip shoarma van de overburen. Woensdag Libanese mezza’s met Victoria en dan de volgende dag terug naar de shoarma zaak. Vrijdag was ik al zo ziek dat ik niet eens aan eten kon denken dus zaterdag voor het eerst weer verse groenten van de markt. Eerst maar eens gestart met eigen gemaakte tomatensoep en brood zodat ik zondag weer wat steviger kon eten.
Mmmm. Ja…. Kan in zien dat die niet geheel gezond is geweest en zeker niet als je lichaam net wat meer nodig is tijdens drukke weken. Dus vandaag heeft de doctor van Sauki hospital dan ook goed voor zien van multivitaminen, penicilline en anti-malaria medicatie. Hoop dat mijn jeuk het eerste weg gaat want dat is toch wel zo ontzettend …..

Met het feit dat ik een vriend voor advies had gevraagd moest ik natuurlijk een drankje doen, dus maar een drankje met Doctor Thomas. Iets waar ik nu toch wel een beetje spijt van heb. Hij heeft oprecht geprobeerd me te bekeren naar het christendom. Hij zei dat ik al een christen was maar dat ik het nog niet voelde, ik heb de spiritualiteit nog niet, volgens hem. Hij vroeg me of ik geloof in ‘het’ na de dood. En ik zei: ’nee, ik denk dat er niets is na de dood.’ Waarop hij zei dat ik dan fatalistisch ben. Dat ik hier voor niets op aarde ben en dat hij dan niet begrijpt waarom ik goede dingen doe voor andere mensen. ‘Wat is de zin van het leven als je niet gelooft in wat er na het leven op je wacht?’ was zijn vraag. Gemene vraag vind ik dit altijd. Wat is de zin van het leven????
Op een gegeven moment ging hij me vergelijken met een kakkerlak. Als ikniet geloofde in ‘het’ na de dood stelde ik me gelijk aan een kakkerlak en zou ik een leven leiden als een kip zonder kop. Je begrijpt dat ik het hier niet helemaal mee eens was. Ik wilde zeggen dat ik het wel heel eigenaardig vind dat hij alleen maar goede dingen voor andere mensen doet met de overtuiging dat God hem daarvoor zal belonen. Ik doe goede dingen voor mensen omdat ik in die mensen geloof en omdat ik me op dat moment goed wil voelen.
Na dit ging hij nog een stukje verder. Hij heeft me hierbij echt diep van binnen gekrenkt. Hij heeft vrienden van mij zwaar beledigd en mij daarmee oprecht pijn gedaan. Hij zij dat wij als mensen hogere wezens waren dan dieren omdat God ons een wil en spiritualiteit heeft gegeven. En over die ‘wil’ gaat het in deze. De ‘wil’ om te doden, de ‘wil’ om te stelen, de ‘wil’ om iemand te verkrachten, stelde hij gelijk aan de ‘wil’ om homo- of biseksueel te zijn. Kleptomanie op gelijke voet met homoseksualiteit! Moord op de zelfde lijn als biseksualiteit! Hij vroeg me: ‘vind jij het ok dat mensen stelen? Vind jij het ok dat mensen moorden plegen?’ Tuurlijk niet. Hij zei: ‘Dat vind je wel als je homoseksualiteit goed keurt. Het is net als de andere voorbeelden een gedrag uit vrije wil.’
Nou voor mij is een wederzijds goed vinden een belangrijk verschil in de vergelijkingen die hij gaf. Gelukkig was ik nog niet helemaal van mijn stoel gevallen door zijn vergelijkingen en kon ik dit verschil toch nog wel aan hem duidelijk maken.
Wooow nog niet eerder zo’n extreme discussie partner gehad.
Ik gelijkwaardig aan een kakkerlak omdat ik gewoon goede dingen doe voor anderen zonder te geloven in iets na de dood, vrienden van mij vergelijken met moordenaars en kleptomanen omdat ze op de zelfde sekse vallen. Deze discussie heeft me echt van binnen geraakt en zal er zeker voor zorgen dat ik deze man niet meer in mijn vrije tijd zal zien.

  • 15 Augustus 2011 - 17:41

    Sarah:

    Hee Ingrid,
    Balen dat je ziek bent.
    Misschien niet de oorzaak maar toch iets om voor op te passen: fulani melk. Ik heb het in Ghana ook een paar keer gedronken (en in Benin zelfs fulani-kaas haha) maar ik kreeg van alle kanten commentaar dat het risicovol is voor je gezondheid. Heeft er geloof ik vooral mee te maken dat de fulani's hun koeien niet inenten tegen tbc. Ik heb tijdens onze ICT nog aan de docter die toen een praatje kwam houden nog gevraagd hoe het nou precies zit en of de risico's uitgesloten kunnen worden als je het kookt, maar kreeg er toen geen duidelijk antwoord op.
    Dan weet je dat.
    En zo slecht is Milo met melkpoeder toch niet? ;)
    Sterkte verder!! Liefs, Sarah

  • 15 Augustus 2011 - 17:59

    Miriam:

    pfff... je raakt ook altijd in mooie discussies verzeild! maar YO GO GIRL! Wat een oelewapper eerste klas. Niet meer mee afspraken. Klaar. Maarre... je moet wel goed op jezelf passen he, je gezondheid is een van de waardevolste dingen die je hebt, en vooral in zo'n land als Nigeria. Mocht je niet echt snel opknappen, dan zal ik - als ik jou was - even contact op nemen met Emmy in Abuja, vind ze vast oke! Groetjes en take care

  • 15 Augustus 2011 - 21:04

    Willy:

    Hopelijk heeft het medische werk van de dokter van het Sauki hospitaal snel effect en gaat het gauw beter met je. Slapen is ook een goede medicijn.

    Als je je weer wat beter voelt kijk je vermoed ik ook wat nuchterder tegen het zendingswerk van dokter Thomas aan, hij brengt dingen met elkaar in verband die volgens mij niets met elkaar te maken hebben. Laat toch lekker lullen die vent...

    Ik wil je nog bedanken voor het weer opdoen van leesritme....
    De afgelopen dagen heb ik "gin-tonic en cholera"uitgelezen, het eerste boek sinds maanden dat ik van A tot Z gelezen heb. Leuk boek.... heb nu weer de smaak te pakken en ik ga straks verder in een volgende combi van fictie en non-fictie.

    :) en knuffel, Willy

  • 16 Augustus 2011 - 07:22

    Delphine:

    ja, laat die vent lekker lullen, nu is het tijd dat je goed voor jezelf zorgt en je niet druk maakt over wat z'n man kan denken, hij klinkt wel heel ouderwets iig.
    Ik hoop dat je snel opknapt, en dat de jeuk verdwijnt. Vervelend voor jou.
    Veel beterschap dus, en tot lees! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 157651

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: