mobiele stress situatie - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu mobiele stress situatie - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

mobiele stress situatie

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

15 Juli 2011 | Nigeria, Suleja

De incountry training voor de new arrivals (newbies) is een aardig succes. We delen lief en laad met elkaar. Gezellig samen een biertje drinken bij Ibiza, of een wijntje bij mij op de kamer of gewoon bij 24/7 een Nigeriaanse maaltijd nuttigen. Alles hebben we nu wel geprobeerd. Ben 3 van mijn newbies al kwijt geraakt tijdens een poging Salamander* te vinden. Heb ze al een eind door Abuja laten lopen op zoek naar eten dat vlak voor 22.00 nog bereid en verkocht wordt en heb ze Wuse market (grootste markt van Abuja) laten ervaren. Ik was aardig tevreden
tot zover, tot zover mijn verantwoordelijkheden reiken in elk geval.
'Was' ja...... tot vanavond toen na alle positieve reclame voor de Nigeriaanse medemens, een telefoon verdween. Een telefoon met daarin bankgegevens, contacten voor verschillende projecten en natuurlijk telefoonnummers van vriendelijke internationale vrijwilligers. Bola was er van overtuigd dat ze haar telefoon had laten vallen en had opgeraapt voordat ze haar handen ging wassen voor het eten. Ze had de telefoon bij het fonteintje neergelegd. Ergens na mijn eerste biertje verneem ik in eens een soort paniek bij drie newbies. 'Wat is er aan de hand?' Bola blijkt haar telefoon kwijt te zijn en iemand schijnt het op te nemen als Kasia het nummer belt. 'Vreemd,' zeg ik 'een man die de telefoon opneemt nadat hij hem gevonden heeft en niet van plan is terug te geven.' We blijven bellen. Drie van ons blijven bellen naar een nummer dat Bola hen gegeven heeft. Na een tijdje ga ik toch maar ietwat onvriendelijke smsjes sturen. Bola gaat naar bar personeel om te vragen of zij iets gezien hebben.
Dan,na een tijdje hoor ik Bola een ander telefoonnummer zeggen dan ik in mijn telefoon heb. 'vreemd' zeg ik 'ik heb een nummer met 39 ipv 93.' Bola bevestigd mij dat ik het nummer verkeerd heb en ze gaat verder navraag doen bij mensen in het restaurant. Er staan ondertussen al aardig wat mensen op de lijst van verdachten.
Na een tijdje wordt Kasia gebeld door het nummer dat Bola heeft opgegeven als haar eigen. De man zegt in Bayelsa te wonen en niet in Abuja te zijn. Hij kan onmogelijk Bola's mobiel hebben.
Bola ten einde raad gaat met de andere newbies terug naar het hotel (ik had mijn tweede biertje nog niet eens half leeg). Op het moment dat ik aanstalten maak om naar het hotel te lopen krijg ik een telefoontje van Kasia. 'De mobiel is terecht.' Het lag op het bed in de hotel kamer met 29 gemiste gesprekken.
Welke conclusies mag je uit dit verhaal trekken?







Nigerianen zijn behulpzaam, barpersoneel heeft ook het nummer geprobeerd te bellen maar niemand nam op.
Zorg dat je geen belangrijke info, zoals banknummers, in je telefoon bewaard.
Zorg dat je weet wanneer je je telefoon voor het laatst gebruikt hebt.
Ken je telefoonnummer uit je hoofd met de nummers op de juiste plaats (maak er geen puzzel van)


*Salamander is een goed restaurant waar je degelijke westerse gerechten kan eten.

Ps: voor de goede lezers: dit verslag is geschreven met 2 halve litters bier in mijn lichaam, dus typ-o's zijn daarop af te rekenen

  • 14 Juli 2011 - 22:44

    Wieteke:

    We can shake hands, wat betreft de spelfouten vanavond/deze nacht ;-) Al weet ik op dit moment de 'delete' knop wel te vinden i.p.v. zonet op de chat...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 157686

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: