VSO-vluchtelingen - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu VSO-vluchtelingen - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

VSO-vluchtelingen

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

28 April 2011 | Nigeria, Suleja

Het dagelijks leven van VSO-vluchtelingen in Abuja is voor velen een meer luxe vorm van vluchten dan voor alle vluchtelingen in en vanuit Kaduna staat. Vele mensen zijn op de vlucht geslagen na de onvoorstelbare gewelddadigheden in Kaduna stad en Kafanchan. Veel van het nieuws bereikt de internationale kranten nog niet, tenminste kan er op internet nog niet veel over vinden. Tekort aan eten en geen goede berichtgeving zorgen er voor dat nog steeds mensen ontheemd zijn en sterven. In Abuja proberen een aantal vrijwilligers wel een hulp plan op te zetten, maar dat gaat lastig. We zijn van VSO niet voor noodhulp en kunnen dus ook alleen maar persoonlijke kennissen en vrienden helpen. Kim en Teleri hebben daarom een Nigeriaanse vriend eten en geld naar Kagoro en Kafanchan laten brengen. Of dat nou een veilig idee is???? Weet niet hoe mensen reageren als de een wel eten krijgt en de ander niet zo gemakkelijk.
Maar wat doen de VSO-vluchtelingen nou de hele dag in Abuja? De luxe-vluchtelingen met een plekje in een normaal huis of hotel. Nou……. Klagen dat ze zich vervelen bijvoorbeeld of zich zelf op sluiten in een te koude air conditioning kamer en dan verkouden worden. Maar gelukkig zijn de Nederlanders anders.
Wij zijn dan toch weer het volkje dat er graag op uit gaat. Het eerste weekend was Viola nog in Abuja dus hebben we een feestje gehad, zijn we wezen stappen en nog wat souveniers gekocht. Die zondag had de baas van Frank en Miriam ons ( Monique, Paul en mij) uitgenodigd voor een echt Hollands feestje met de ambassadeur, zijn vrouw en dochter. Erg gezellig; beetje kletsen, spelletjes met de kinderen, voetballen en lekker eten. Als bescheiden kadootje had ik toch maar een van mijn pakjes stroopwafels meegenomen voor Bart. En dat viel erg in de smaak!!!
Verder heb ik deze week al veel tijd met Paul in de British Village doorgebracht. Beetje luieren, lezen en zwemmen. Zo af en toe ook nog wat gewerkt, hoewel ik niet zo heel veel kan doen. Heb trouwens Thessa ook nog dolgelukkig gemaakt met kaas en stroopwafels (misschien Bash iets minder gelukkig, is er even een moment van minder aandacht voor hem;-)). Helaas geen Harry Potter … sorry Thessa.
Gisteren lekker een filmpje gepakt met Netty, Kim en Paul (Love and other drugs). Het begin lekker plat maar later toch meer diepgang en een echt verhaal. Misschien ook een goede film voor Nigerianen om eens te bekijken. Beter seksuele voorlichting met deze film dan met porno zoals het boek ‘Cholera en gin-tonic’ beschrijft. Trouwens wel een goed boek als je wilt begrijpen hoe het leven in Afrika een beetje toe gaat.
Nu zijn we in afwachting van de overige verkiezingsuitslagen en het geweld dat dit al of niet teweeg brengt. Met een beetje geluk mag ik dit weekend dan eindelijk mijn reis voortzetten naar Lafia.

• 02 Mei 2011 - 19:20

Willy:

Grappig om de 2 verslagen van 28/4 te vergelijken met de nieuwste.
    De eerste 2 zijn een beetje beschouwend. Op jouw stekkie wordt het weer persoonlijker, je bent daar dus al behoorlijk THUIS en een kameleontische instelling gaat je ook al goed af.

'k heb t boek gin-tonic en cholera gelijk gereserveerd, ga hem met belangstelling lezen.
    Groetsels,
    Willy