FC Taraba - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu FC Taraba - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

FC Taraba

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

21 Maart 2011 | Nigeria, Lafia

FC? Mmmmm waar zou dat voor staan? Waarom zou de federale hoofdstad (Federal Capital) een bus hebben? De federale hoofdstad is toch Abuja? Dit waren een aantal vragen die Viola zich tijdens een vermoeiende autorit afvroeg. FC…..
‘Mijn voetbalspeler (één van haar Nigeriaanse bewonderaars) moet tegen het staats team van Taraba spelen vandaag’: zegt ze nog doodleuk voordat ze de voorgaande vragen hardop met ons deelt. FC……. Ach ja na zo’n trip naar de Fari ruwa (wit water) watervallen mag je ook met je gedachten ergens anders zijn.
Ik had deze dagtrip voor Viola’s verjaardag geregeld, een leuk verjaardags cadeau voor iemand die Nigeria binnenkort gaat verlaten. Ook leuk om te zien wat onze eigen staat eigenlijk te bieden heeft aan toeristische attracties.
Ik had met de chauffeur, bijna mijn vaste chauffeur voor schoolbezoeken, afgesproken dat hij om 8 uur bij mijn huis moest zijn. Normaal is 8 uur voor een Nigeriaan 8.30 of 9.00, maar voor Ali is 8.00, toch echt 7.30 en niet later. Ik weet dat onderhand, maar Kim, Teddy, Sreela en Viola waren er een beetje door verrast. Ik had ze nog gewaarschuwd op de vrijdagavond: ‘Wees op tijd, want Ali is te vroeg!’. Gelukkig bestaan er telefoons.
Ali is geboren en getogen in Nasarawa State, dus weet ons tijdens de rit te vermaken met leuke verhalen en mythes. Hij rijdt met een normale, voor hem lage, snelheid zodat wij tijd hebben om van het landschap te genieten. Het is prettig om een keer de toerist in eigen staat te zijn;-).
Na een kleine 3 uur rijden komen we bij de toegangsweg tot de Fari Ruwa. Nou ja….. weg??? De weg is weg om dat zo maar te stellen. ‘Ooit was hier een weg, geasfalteerd en al’: verteld Ali: ‘maar de huidige gouverneur vindt toerisme niet belangrijk, dus heeft er niets meer aan laten doen’. En dat is te merken. Nu begrijp ik pas waarom de Permanent Secretary (PS) me wilde ontmoedigen en zei dat ik echt een 4x4 moest hebben om bij de Fari Ruwa te komen. Ik ben blij dat hij me uiteindelijk, na veel gevraag, zijn Toyota Hilux wilde uitlenen. We hebben de auto even goed getest tijdens deze rit. En hij heeft het niet helemaal ongeschonden gehaald. Een remschijf werd zo heet dat hij brak. ‘Niet te veel over in zitten er zijn nog 3 remmen over’: zei Ali, en reed door. We moeten dan nog 2 rivierbeddingen doorsteken, waarvan een met water. Gelukkig is het droogseizoen en is er niet te veel water. Anders hadden we er nooit kunnen komen. Bij de laatste rivier bedding hebben we besloten toch maar de benenwagen te nemen. De auto stond bijna vast in de bedding.
Na een korte wandeling zien we in eens een klein hutje. De oude ingang van deze toeristische attractie. Na dit hutje is een betonnen wandelpad met aan weerzijden bankjes. Ze hebben het echt geprobeerd!!!!
De waterval is immens hoog! Super. Het is de tocht waard. Maar het maakt ook nieuwsgierig naar de Fari Ruwa in het regenseizoen. Zal ik dan toch proberen???? Eerst maar vriendjes maken met rijke Nigerianen met echte 4x4’s.

  • 23 Maart 2011 - 22:13

    Willy:

    Wauw....mooie plaatjes, kan me voorstellen dat je het vaker wilt zien.
    Als je de mores van het Nigeriaanse "vriendjesmaken"onder de knie krijgt, lukt dat vast wel....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 157686

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: