Leer er maar mee leven…… - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Leer er maar mee leven…… - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Leer er maar mee leven……

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

11 Maart 2011 | Nigeria, Lafia

Als je alle blogberichten op een rij legt is er een rode draad en dat is voornamelijk verwondering over de cultuur. Geloof, bijgeloof, werkethiek, tradities, en wat is nog meer de revue gepasseerd.
Deze week is me weer iets duidelijk geworden. Of misschien beter gezegd de zin ‘Leer er maar mee leven want zo doen we het in Nigeria’ heeft weer een nieuwe context gekregen.
De vaste blogvolgers weten dat ik een buurman heb met de eigenaardige eigenschap ’s nachts te bidden. En dan niet gewoon bidden in stilte, zoals we in Nederland kennen, maar zeer luid bidden. Ach ja noem het maar schreeuwen.
Een stukje van zijn gebed: (als je het leest, schreeuw het dan, dan heb je een beetje een idee waar ik wakker van lig)
Die! Die! Die! All people that are against me and you let them die! Protect my wife and children from all evil and let them how are against you, me and them die!
Kill all women that are sinners! Kill all that don’t belief in Jesus Christ as the savior………
Dan het volgende zingend, zo vals mogelijk:
He is a live, Jesus is a live, He is a live. Let everybody know You are alive. Jesus is a live, he is a live……
Denk je in dat dit elke keer ongeveer een uur in beslag neemt. Een uur lang bidden en zingen. Elke nacht op een ander tijdstip en soms meerdere malen per nacht. Raar dat ik het niet meer trek???
Deze week ben ik een offensief begonnen. Eerste nacht ben ik voor zijn deur gaan staan (midden in de nacht) en heb ik netjes gevraagd of het iets zachter kon. Tweede nacht heb ik over de muur geschreeuwd dat ik graag wilde slapen en dat ik het geschreeuw onbehoorlijk vond. Gisteren heb ik een brief achter gelaten in zijn deur met de vraag of hij, als goed Christen, aub wat meer rekening wil houden met de buren.
Zijn reactie na de tweede keer was een klacht bij de buurvrouw. Hij had geklaagd over mijn gedrag tijdens zijn gebed. Of zij mij niet kon vragen meer begrip te hebben voor zijn geloof en zijn gebeden. Als antwoord op mijn brief heb ik de volgende brief ontvangen.
Dear Ingrid,
Got your note; I am sorry for the inconveniences my prayer habits would have caused you, it’s not deliberate or targeted at you, it’s a habit I would hardly accept to stop.
Very unfortunate you are the only neighbor this complain is coming from. I have lived in this house for up to 7 (seven) years now and have had neighbours like you that come and go but have never had this level of challenge from them. Your incessant, encroachment and interruption during my prayer sessions is rather nightmarish to my person and spiritual life. This is Nigeria and not Europe, we have our habits which is rather awkward to European type of exposure.
On the contrary, I am a good Christian and not a bad one as remarked in your note.
Please try to adjust to this peculiar environment, I would find it difficult to stop praying the way I do. I am an adult and this habit is not formed or cultivated overnight.
May God give you the understanding to bear with me,
Chris
Om een lang verhaal kort te maken. Ik moet ophouden met mijn aanhoudende (2x)en inbreuk makende geroep tijdens zijn gebeden en gewoon accepteren dat het in Nigeria zo gaat.
Zoals ik ben heb ik de brief voor gelegd aan Mr Peter (mijn ‘baas’) en hij was aangedaan door de brief. Ik moest zeker niet denken dat dit normaal is in Nigeria en dat ze in Nigeria ook zeker wel een wet hebben die geluidsoverlast door buren verbied. Zijn advies: bewaar de brief en ga naar de politie als het aanhoudt.
Weet niet of ik het zover wil laten komen.

  • 11 Maart 2011 - 11:41

    Peggy:

    Wat een verhaal zeg! Ik wens je heel veel sterkte en geduld hierbij want ik stel me zo voor dat jij toch aan het kortste end zult trekken. Veel tennissen en sporten ter ontspanning? Verhuizen? Oordopjes? Waarschijnlijk geen goede adviezen ...... Ik ben benieuwd Ingrid wat het gaat worden. Veel succes ermee!
    xxxxPeggy

  • 11 Maart 2011 - 13:16

    Olga:

    Ooooohhhh, wil niet met je ruilen van buren.
    Mijn buurman speelt een leuk stukje gitaar, vaak prettig om te mogen luisteren. Alleen niet tijdens een migraine aanval. Hij laat zijn hondjes uit in de tuin, waar zij doen wat honden horen te doen (blaffen). Aan de andere kant hanteren de buren een spreekvolume die wij als schreeuwen registreren en klopt de buurvrouw op de verwarmingsbuizen om de buurman uit zijn bed te trommelen.
    Hoe veel ik er soms van baal. Ik wil mijn eigen buren houden en ik wens je sterkte met de jouwe.
    ?????? Moet ik je wasbolletjes toesturen??????
    :-)

  • 11 Maart 2011 - 14:19

    Peter:

    hey ingrid kun je het eens opnemen ben wel benieuwd hoe hard het is,sterkte er mee!!
    gr peter

  • 14 Maart 2011 - 09:38

    Ingrid:

    Vandaag met min buurman gesproken. Hij is demonen aan het verdrijven omdat die tussen 2.30 en 3.30 in de ochtend aanvallen. Hij is lid van de kerk die de wereld van deze kwade engelen moet redden en als hij slaapt tussen 2.30 en 3.30 zal hem iets ergs overkomen. Hij heeft belooft niet eerder te beginnen met bidden dan 4.00 zodat ik toch nog wat kan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 158123

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: