Geloof ....... Bijgeloof...... - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Geloof ....... Bijgeloof...... - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Geloof ....... Bijgeloof......

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

08 Maart 2011 | Nigeria, Lafia

Vandaag of liever gezegd vanochtend weer eens getuige geweest van geloof en bijgeloof. Een vriend gaf me het nieuwe testament en mijn okada driver kocht een stukje papier voor 20 naira dat hem geluk moest brengen vandaag.
Toch vreemd om in een land te zijn, waar traditie en geloof zo vermengd zijn. De mensen gaan allemaal naar de kerk of de moskee. Er zijn, zoals ik tot nu toe heb ontdekt, geen ‘ongelovige’ mensen. Waarom ‘ongelovig’? Ik heb namelijk een ander idee van het belijden van het Christendom en de Islam dan de meeste mensen hier. Voor mij betekent het dat je leeft volgens de regels van je geloof, soms strikt, soms gematigd of vrij. Toch zijn de basis beginselen voor iedereen gelijk; naaste liefde, help elkaar en eerlijk zijn. Hier geldt dat lang niet voor alle mensen. Of dit nou komt door het gebrek aan geld waardoor mensen elkaar graag een kat in de zak verkopen of dat het meer gaat over het verschil in geloof en tradities, ik weet het niet.
Wat in elk geval altijd terug komt is het bijgeloof. Zonder uitzondering geloven de Nigerianen die ik ken in Black-magic en voodoo. Ook kinderen worden geregeld beschuldigd van hekserij en daarom ernstig mishandeld. Vreemd als je denkt aan naaste liefde en help elkaar. Hekserij en black-magic door volwassenen is dan wel weer toe gestaan. De mensen die mijn Engelstalige blog ook lezen(ingridasteachertrainerinnigeria.blogspot.com) hebben een beetje een idee wat ik bedoel. Vorige week maandag had Viola een opening ceremonie voor haar schoolgebouw. Tijdens de voorbereidingen voor het feest heeft het dorpshoofd beloofd dansers te regelen. Nou dit waren niet echt dansers zoals wij ze kennen. Het waren mannen met grote messen en andere scherpe attributen, waaronder scheermesjes. Ze sneden zich zelf en aten de scheermesjes. De aanwezige Christenen vonden het walgelijk, black-magic, hekserij en onethisch. Ik vond het vooral interessant en onwaarschijnlijk. De jongens waren duidelijk gedrogeerd. Sammie heeft me later uitgelegd dat het wel degelijk black-magic was omdat als ik dezelfde bescherm-attributen om en aan had, ik hetzelfde kon. Scheermesjes eten!!!!
Al met al het is wel interessant om een discussie aan te gaan over deze dingen in combi met het geloof. Deze discussie is niet eenvoudig uit de weg te gaan, aangezien elke nieuwe ontmoeting start met: ‘Ben je Christen of Moslim?’ Mijn standaard antwoord is: ‘ik ben vrijdenkend’, en dat levert mooie discussies op over het woord ‘belief’. Een veel gestelde vraag is: ‘Don’t you believe in anything?’ Ik antwoord dan altijd ik geloof in mezelf en in de kracht van de mensen om me heen. Mooi toch????
Onbegrijpelijk voor een Nigeriaan. En dan komen de vragen geloof je dan niet in wonderen? Hoe verklaar je de genezing van malaria dan? Mijn standaard antwoord: doordat mensen geleerd hebben oplossingen te vinden. En soms wil ik, om ze echt te overtuigen, er aan toevoegen dat God ons hersenen heeft geschonken om ze ten volste te gebruiken.