leren in Abuja.... - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu leren in Abuja.... - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

leren in Abuja....

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

14 Februari 2011 | Nigeria, Suleja

Na een lange pauze van ongeveer 5 weken zijn de scholen vandaag weer begonnen. Om een goede kick-off voor mijn Nationale vrijwilligers te bieden hebben Chinwendu (van VSO-office) en ik een 2-daagse workshop georganiseerd. Ik heb de inhoud geregeld en zij de randvoorwaarden. Heerlijk!
Vrijdag ben ik naar Abuja vertrokken om wat laatste voorbereidingen voor de maandag en dinsdag te doen. Kopieren, printen, powerpoint bijwerken, je kent het wel. De puntjes op de I.
Op zaterdag zouden mijn collega’s uit Kano komen om te helpen, maar helaas die kwamen pas op zondag avond. Ook mijn collega uit Kwaraa state zou niet komen. Hij had andere verplichtingen. Mmmm helemaal alleen dus….. Een weekend voor mezelf in Abuja. Wat kun je dan doen? Niet veel! Abuja is groot maar ook heel nieuw. Er is niet veel meer te doen dan in andere respectabele steden. Het enige is ’s avonds wat drinken, en overdag op een markt rondzwalken. Helaas kost het beide veel geld ;-(. Op de zondag ben ik voor het eerst wezen zwemmen in ‘the Brittish village’. De plek waar de Britten wonen die in Abuja werken. Als VSO-er kun je daar gratis zwemmen!!!! Heerlijk voor de zondag.
Later in de middag ben ik in de lobby van het hotel Cristal Palace gaan zitten lezen. Zo kon ik mooi de deelnemers van de workshop en mijn collega’s ontvangen. Het was top om mijn vrijwilligers weer te zien en te spreken!
De maandag begon vroeg voor mij. Alles moest nog geregeld worden; er was nog geen beamer, Chinwendu had de spullen nog niet gebracht. Het hotel had niet gerekend op het gebruik van twee ruimten. Al met al een echt Nigeriaans begin van een workshop. Daar we om 8.30 hadden willen starten konden we eindelijk rond 10.00 echt beginnen met het programma. Marianne had de eerste sessie over leren en leerstijlen. Interessant. Ze heeft verschillende leerstijlen aangesproken tijdens het presenteren. Toch herkende ik mijn eigen werkstijl en daarmee ook het framewerk dat ik had voorgesteld niet. Ik had namelijk een framewerk geschreven waarin persoonlijke ontwikkeling, theorie en praktijk samen zouden komen. Dit alles voor een sessie van ongeveer 2,5 uur.
In de sessie van Annabelle was het helemaal niet meer zichtbaar. Ze gaf een hoorcollege over leertheorieën zonder reflectie op de praktijk of persoon. Jammer omdat het dan voor mijn gevoel meer leren wordt ipv consumeren.
Op dag 2 was het mijn eigen beurt om te doceren. Heerlijk!!! Mijn deel ging over pedagogiek en klasmanagement: Hoe krijg je de kinderen bij de les en wat moet je doen om een leervriendelijke atmosfeer in je klas lokaal te krijgen. Met verschillende werkvormen voor de verschillende leerstijlen heb ik mijn sessie aangekleed. Eerst lekker brainstormen, dan een visualiseer en ervaar-opdracht buiten en daarna theorie in een hoorcollege. Afsluitend een persoonlijke reflectie op eigen klaslokaal en school. Heerlijk om iedereen zo bezig te zien.
Julian had de laatste sessie; effectief leren. Een totale hoorcollege aan het eind van de dag. Jammer, want voor sommige deelnemers was het een lange twee daagse en hadden we beter kunnen afsluiten met iets actiefs. Daarnaast jammer omdat effectiev onderwijs gaat over actief leren en mijn vraag is dan: hoe kun je iets leren over actief leren in een les zonder enige activiteit?!
Al met al was het toch een super goede workshop om het nieuwe semester fris mee te beginnen.
Mooiste reactie: I now know what I really want to do; teaching like you guys!

  • 15 Februari 2011 - 16:13

    Willy:

    Wauw, het is dan toch begonnen, wat leuk, jou "drive" spreekt helemaal uit dit verslag. Ga zo door...
    :)

  • 15 Februari 2011 - 20:22

    Dick Tiny Jans:

    Wat leuk is dat allemaal om te lezen wat beleef jij veel zeg. En mooie foto"s . Heb vandaag je oma gesproken zag er heel goed uit en voelde zich ook goed was even naar de markt geweest vertelde ze met in haar hand en zak doppindaas.Maar ze moest wel even weten wie ik was och even uit gelegt toen wist ze het wel. nou de groeten van ons allemaal pas goed op je zelf we blijven je volgen

  • 17 Februari 2011 - 11:53

    Bertram Jansen:

    Eén-en-veertig-graden Celcius??!! Apffffff......En dan twee volle dagen aan de bak. Respect! Leuk ook om gaandeweg je blogs te lezen dat je 'into' je placement raakt. Geniet van energy boosters als deze :) Groet'n, Bertram.

  • 24 Februari 2011 - 18:53

    Wieteke:

    Leren in Abuja... gaat dus niet over je eigen studie, hoe is het daar eigenlijk mee?
    Je schrijft over 'mijn' vrijwilligers en de deelnemers van de workshop. Zijn dat de mensen die werkelijk op de projecten zitten, die jij bezoekt?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 157705

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: