weer een school bezocht! - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu weer een school bezocht! - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

weer een school bezocht!

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

10 November 2010 | Nigeria, Lafia

Zo ik zit weer in een cyber café. Midden op de dag omdat er gestaakt wordt vandaag, en misschien morgen en overmorgen. Alle mensen die in dienst van de overheid zijn staken voor een hoger minimum loon. Het minimum loon is op dit moment N7000 (ong 35 euro pm) en het moet verhoogt worden naar N18000 per maand. (een docent verdiend hier nu N15000 per maand)
Voor mij betekend de staking dat ik niet in mijn koele office aan het werk kan en dat ik dus nu maar even aan de wandel ben gegaan om mijn blog bij te werken en wat werkmail te versturen. Een geduldig werkje vandaag. Het is te druk in het café waardoor het network erg traag is.

Maar gister had ik het geluk dat ik nog een school mocht bezoeken! Die ochtend ben ik naar kantoor gegaan met het idée dat ik een workshop zou gaan voorbereiden en een gesprek zou hebben met Chinwendu (VSO programma manager). Zij had een mevrouw van NYSC mee en haden die ochtend de school in Assakio bezocht. Tijdens het gesprek zij Chinwendu dat ze die middag ook nog een school wilden bezoeken en of ik mee wilde. Tuurlijk!!!!!!!!
Dus ik ben naar Ugah geweest. Een heel klein dorpje ergens niet t ever van Lafia vandaan. We hebben er alleen wel erg lang over gedaan om er te komen en vandaan te komen. (rare zin)
Maar de weg was tijdens het regenseizoen weggespoeld en nog niet hersteld. De auto had het erg zwaar. We hebben de auto twee keer uitgegraven en de bodemplaat van de auto heft meerdere keren de grond gevoeld. De rit over de zandweg duurde ongeveer 45 min.
Uiteindelijk in het dorp waren alle kinderen al naar huis en zat de principal en de NGVP alleen nog op ons te wachten. Ik heb Jennifer (de NGVP) dus helaas geen les zien geven. Wel een aardige meid. We hebben haar huis gezien en een groot deel van het dorp. In dit dorp heft een half jaar geleden ook een internationale vrijwilliger gewoond, een Britse. Ze was teacher trainer op deze school. We hebben haar toenmalige paleis ook gezien. Vier kamers en stromend water met electriciteit. Pffffff Luxe!
Doordat zij hier gewoond heft keken de mensen op toen ik het dorp binnen kwam. Ze dachten dat ik Ann Stewart was en dat ik terug zou komen.

De school zag er beroerd uit. Het was door de dorpsbewoners gebouwd in 1996 en een deel was ingestort tijdens het laatste regenseizoen. De gebouwen worden aangetast door termieten. Ze knagen de muren weg!!
Tijdens heftige regenval in het regenseizoen worden de kinderen dus naar huis gestuurd, voor het geval dat…….. Moet er niet aan denken date en gebouw instort als er kinderen in zitten.

Het was zo heet nu in het dorp dat ik tijdens het gesprek met de principal het gevoel had dat ik leeg liep! Het zweet stroomde gewoon uit elke porie. (Geen sauna voor nodig, wieteke. En de koude dompelbaden gaan met ook steeds beter af;-))

Even voor de rest. Wieteke en ik gaan graag naar de sauna waar ik eigenlijk geen dompelbaden wil nemen omdat ze gewoon weg te koud zijn. Nu doech ik met elke dag met koud water uit een emmer dus die dompelbaden zullen me in de toekomst hopelijk wat beter af gaan ;-)

Mijn cybertijd was op. Werd er uitgegooid en gelukkig zit er een hele aardige man naast me die me waarschuwde dat als ik niet nog een keer ging inloggen alles zichtbaar is voor de volgende persoon. Dus ff 30 min bij gekocht.
Ga nu wel afronden want het uploaden van het verslag duurt ook nog even.
Tot snel!!!!


  • 10 November 2010 - 12:44

    Barbara:

    Hee Ing,

    Klinkt als heftig allemaal! Koud douchen, op instorten staande scholen.... Bevalt het je tot nu toe verder goed? Al veel mensen ontmoet etc.???

    Greetz Bar

  • 10 November 2010 - 12:45

    Wieteke:

    Even 'stiekem' vanaf mijn werk:

    Joehoe!! Top dat we voortaan samen kunnen dompelen!! Al moet ik dan nog 2 jaar wachten op mijn Saunamaatje....

    Wel heftig hoor die grote verschillen tussen daar en hier. Scholen die op instorten staan ed. Grote verschilen tussen rijk en arm. Kun je er goed tegen?!

    Liefs, Wiet

    ps. Jurk staat je goed!!

  • 10 November 2010 - 12:54

    Peggy:

    Wat een leuk verhaal Ingrid en ook herkenbaar. Reizen in het regenseizoen ... transpireren in de tropen ... Wel jammer dat je de school niet mèt de kinderen hebt kunnen bezoeken.Er komen vast nog meer scholen voorbij. Het idee alleen al dat de school misschien wel in kan storten tijdens zo'n hevige regenval!
    Hier in Nederland is er ook veel regen, echt herfst: bladeren op de grond, regen, wind (en storm op komst), jassen, sjaals. Voelt waterkoud aan. Geniet maar van je tropische weer -zonder jas! xxPeggy

  • 10 November 2010 - 14:04

    Olga:

    Hoi Ing,
    Wat een belevenissen.
    Hoe gaat het met jezelf?
    Dirkke kus Olga

  • 12 November 2010 - 19:48

    Kim:

    Hoi Ingrid!
    Niet alleen een ander land, maar echt een andere wereld. Weggespoelde wegen en verslagen uploaden in een cybercafe. Wat een tegenstelling!
    Is je lijf inmiddels gewend aan het eten en de temperaturen? PS Sinterklaas komt hier bijna aan! :) Gr. Kim

  • 13 November 2010 - 20:59

    Willy:

    Hoi Ingrid, wat leuk om je verslagen te lezen.
    Jou zin/drang om met je taak/opdracht bezig te gaan is wel duidelijk.
    Je beschrijving van de lokale omstandigheden geeft ons als "toeschouwers" een goed beeld van de verschillen met het georganiseerde kikkerlandje.
    Je krijgt de groeten van de zondagsquashers (heb al een keer gespeeld op zondag, was gezellig).

  • 15 November 2010 - 08:52

    Henk (Squash):

    Hi Ingrid,
    Heftig allemaal, Petje af voor je. Probeer te genieten. Wij trainen door, dus bij terugkomst: !!!!!! Grt Henk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 157684

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: