Nieuwe Nederlanders - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Nieuwe Nederlanders - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Nieuwe Nederlanders

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

20 Maart 2012 | Nigeria, Lafia

Drie keer per jaar komen er nieuwe vrijwilligers voor VSO het land binnen. In Februari, Juni/Juli en Oktober. We hebben nu net de batch van februari ontvangen. Dit ontvangst gaat altijd gepaard met een 10 daagse introductie met verschillende workshops, 4 dagen zijn veldwerkachtige workshops waarvoor 'oude' vrijwilligers gevraagd worden om de 'newby's' rond te leiden door hun dagelijks leven. Zo deze keer heb ik ook twee 'newby's' onder mijn hoede gehad. Het was trouwens de eerste keer, andere keren was ik te druk om 4 dagen uit mijn rooster vrij te maken.
Marije en Peter, een jong stel uit Utrecht, mochten 4 dagen met me mee naar Nassarawa State. Het was in eerste instantie de bedoeling dat ik ze in Abuja (mijn nieuwe huis) ging hosten maar..... dat huis is nog steeds niet bewoonbaar. Dus ik had ze maar mee genomen naar mijn lege huis in (hot) Lafia.
De eerste dag was de dag van het kennismaken met het openbaar vervoer en de regeltjes die daarbij komen. Gelukkig waren ze al eens aan het backpacken geweest in Kenia, niet alles was dus meer een verrassing. Verder hebben we die dag even gedag gezegd op het Ministerie van Onderwijs en zijn we boodschappen gaan doen op de markt. (mede omdat ik mijn nieuwe jurk en rok-pak moest ophalen bij mijn kleermaker)
Die avond waren we door Mr Peter (mijn lieve gaurdian/vader-figuur/baas en vriend) uitgenodigd voor een drankje en vis/kip bij Dunoma. Good old Dunoma waar we met de oude vrijwilligers groep in Lafia vaak (elke vrijdag) voor een drankje heen gingen.
De eerste nacht in mijn huisje was warm maar okay. Pas de tweede dag zou mijn buurman gaan zingen en bidden zoals ik al in eerdere blogs heb omschreven. Met andere woorden niets is Marije en Peter gespaard gebleven ;-). De vrijdag zijn we naar een natuurpark gegaan, ongeveer 45 minuten rijden van mijn huis. Ik was er zelf nog nooit geweest dus wist niet precies hoe er te komen maar gelukkig waren de mannen bij de 'carpark' erg vriendelijk en behulpzaam. Het park is net over de grens met Plateau State, iets ten Noorden van Lafia. Het was er erg mooi, en helaas te warm om echt dieren te kunnen spotten. De Makaken waren de enigen die zich lieten zien. Ook hebben we een nijlpaard gehoord, alleen gehoord want de man die normaal mensen mee het meer op neemt in zijn Kano was helaas niet aanwezig. Nadat we van het meer terug gewandeld waren hebben we nog een poos aapjes zitten kijken en mango's zitten eten.
Die avond even gedag zeggen bij de tennisclub en thuis Uno gespeeld.
Op de zaterdag wilden Marije en Peter hun eigen ervaring hebben op de markt, dus zij zouden zelf boodschappen gaan doen voor de lunch. In die tijd kon ik mooi nog even andere mensen bezoeken, waaronder een nieuwe gast aan wie ik geïntroduceerd werd door Adetutu (buurvrouw). De nieuwe gast was een Zuid-Afrikaan die al zeker een jaar in Lafia woonde en daar zichtbaar erg eenzaam was. We hebben gezellig gekletst en boeken uitgewisseld. Ik heb hem ook moeten beloven dat ik hem Nassarawa zal laten zien, hij heeft beloofd me altijd bij te staan met een 4x4. Goede deal dacht ik.
Die middag zijn we met z'n drieën naar Akwanga vertrokken om ons samen te voegen bij de andere 'newby's' die logeerden bij Andy (Zie blog: Friends with benefits). Hij was al volop aan het koken toen we binnenkwamen. Het rook heerlijk! Nog een benefit bij andy;-). De hele avond was geslaagd met goed eten, gezellige mensen en later lekker dansen en drinken bij Kini Hotel met andere vrienden van Andy.
We hebben het weekend op de zondagochtend afgesloten bij het zwembad.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 158037

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: