oranje boven....... - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu oranje boven....... - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

oranje boven.......

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

08 Mei 2011 | Nigeria, Lafia

Lang leve de koningin, hoera, hoera, hoera en dan je alcoholvrije oranjebittertje. Zo werd de receptie op 5 mei jl geopend. Heerlijk traditioneel met haring, kaas, bitterballen, cocktailjurkjes, soepjurken en traditionele kledij. De heerlijke Italiaanse en oosterse amuses geserveerd door het Hilton maakten het helemaal af. Lekker decadent en toch ook gezellig. De Ambassadeur is een aardige Drent die wel van een gezellige huiselijke sfeer is volgens mij. Aan het eind van de avond moe maar voldaan terug naar Thessa en Bash’s huis.

Vrijdagavond tijdens onze traditionele borrel krijg ik een telefoontje. Onbekend nummer dus altijd wat twijfelend opnemen. Nederlands aan de andere kant van de lijn?! Ellen belt me om te vragen of ze op bezoek mag komen dit of volgend weekend. Ellen,….. Ellen, kan ik me haar herinneren. Ja, de studente die haar master thesis aan het schrijven is. Ze wil graag het echte Nigeria zien. Nu zit ze namelijk in Abuja en dat is geen Nigeria. Frank en Miriam hebben haar daar toch ook van weten te overtuigen. Dus stoute schoenen maar aan en bellen. ‘Tuurlijk kan je langs komen! Gezellig!’ Beter een weekend met gewenst bezoek dan ongewenste mannen, dacht ik gelijk.
Het echte Nigeria betekend volgens Frank en Miriam geen luxe taxi naar Lafia zoals Ellen’s oom en Bart (werkgever van Frank) voorstelden. Neeeee, Met het openbaar vervoer dan begint de ervaring gelijk goed. Dus dan maar een chaperon regelen zodat ze niet alleen in de bus hoeft. Het kan ook best eng zijn als je helemaal niet weet hoe het werkt. Gelukkig vond Ellen het allemaal wel cool en okay. De vraag: ‘Ben je blank of gewoon een albino?’ liet haar toch wel zien dat de eerste buschauffeur het wel heel raar vond dat een blanke vrouw in het openbaarvervoer moest reizen.
In Lafia zijn we heel simpel even een wandeling gaan maken door de ‘oude’ wijken en over de markt om wat sfeer te proeven. ’s Avonds heeft Ellen getrakteerd op een diner buiten de deur, haar eerste egusi en pounded yam.
Vanochtend een kerkdienst bij ERCC Gloryland bezocht om de sfeer te proeven. Nou, sfeer was er in het begin maar de preek was oneindig. Thema van de dag: hoe houd je de pastoor bevriend? Antwoord: Geef geld!
Het grootste voordeel van Ellens bezoek was dat ik nu eindelijk foto’s heb van Lafia. Zie haar fotografie talent in de slideshow bij deze blog.

• 09 Mei 2011 - 20:14

Wieteke:

Ook nog wat drankjes mogen nuttigen en dansjes mogen uitvoeren op Q-day of alleen 'burgerlijk' hapjes gegeten?!

NB. Wat vond Ellen van het 'echte' Nigeria?! Wel fijn voor ons om even de 'echte' beelden te zien van Lafia.