Ziekenhuizen - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Ziekenhuizen - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Ziekenhuizen

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

20 December 2010 | Nigeria, Lafia

Ziekenhuizen in Nigeria zijn vreemd.
Je weet niet of je ze kunt vertrouwen en dat is een raar gevoel. Ben afgelopen dinsdag in een ziekenhuis in Kano geweest om mijn bloed te checken op Malaria.
Beth, de interantionale vrijwilliger in Kano waar ik logeerde, heeft al sinds ze hier is malaria. Waarschijnlijk opgelopen toen ze het vliegtuig uitstapte. Ze moest dinsdag voor de laatste keer injecties halen tegen malaria. Elke dag 2 injecties voor 5 dagen. Elke dag 2 keer naar een vaag ziekenhuis waar de dokters moeilijk te verstaan zijn. Haar laatste injectie was op dinsdag ochtend en ik voelde me sinds zaterdag niet zo fit dus dacht: 'Ga maar ff mee, kunnen ze mijn bloed checken.'
Nou mijn hand is nog blauw van die naald en volgens de test had ik 2 kruisjes bij malaria. Verder geen uitleg alleen medecijnen, Coartem. Het algemene paardemiddel tegen malaria.
Vandaag ben ik in Abuja om weer mijn bloed te checken. Voel mijn spieren nog steeds (lijkt op spierpijn tijdens griep) en ben behoorlijk moe. Abuja Clinics is het ziekenhuis waar we heen moeten als we denken dat er iets met ons aan de hand is. De arts die me net geholpen heeft was dus ook een beetje boos dat ik eerst in Kano was geweest. 'De ziekenhuizen in de periferie weten niet zo veel en hebben niet de juiste middelen.' Kano periferie???? Het heeft meer dan 11 miljoen inwoners. Ach ja..... Deze dokter was beho#ulpzaam en heeft me uitgelegd dat 2 kruisjes voor een westerling om acute behandeling vraagt. Dus volgens hem heb ik goed gehandeld door nog eens een bloedcontrole te doen. Straks, over een uur, hoor ik de uitslag. Ben benieuwd. Weet in elk geval dat mijn vakantieplannen overhoop gehaald zijn. Zou naar Sukur, staat op de werelderfgoedlijst. Nu ga ik Kim en Mike opzoeken in Kagoro en met hen Kerstmis vieren.

MERRY X-MAS AND A WONDERFULL NEW YEAR
with all the love you can get from eachother.
hugs Ingrid

  • 20 December 2010 - 21:42

    Joost:

    Hey Ingrid,
    Lees trouw en meestal stil je verhalen. Leuk! Net alsof ik even met je mee reis, en dat is een prettige onderbreking van het hier en nu - ondanks de tegenslag die bijv. Malaria met ich meebrengt. Sterkte ermee, enne beterschap dan maar.
    Hier is het land in rep en roer vanwege een beetje sneeuw. Strooizout tekort en veel files. Gewoon niet de weg op gaan, is er ook niets aan de hand.
    Fijne feestdagen!
    Grtzx
    Joost

  • 21 December 2010 - 07:54

    Delphine:

    Hee Ingrid,
    Wat vervelend om dit te horen, ik hoop dat je met die medicijn snel gaat opknapen en je reis verder zult kunnen voortzetten.
    Hier idd veel sneeuw, heel koud (-14 vannacht, en -7 vanochtend, brrrrrr) maar het went (bijna). Misschien dit jaar een witte kerst als het zo doorgaat.
    Ik wens je ook fijne feestdagen, en tot volgend jaar dan maar !
    Kus, Delphine
    PS: nog heel erg bedankt voor je telefoontje, dat was een heel leuk verjaardagscadeau !)

  • 22 December 2010 - 03:39

    Jamie:

    Hi Ingrid,
    Je klink heel goed via de computer en hope ik dat je toch goed behandled worden in Nigeria. Ik heb veel aan je gedacht en look forward to hearing more! Mijn juist email is schroder97@msn.com want ik gebruik de anderen helemaal niet. Liefs, sterkte, beterschap, en Merry Christmas!

    Jamie

  • 24 December 2010 - 10:46

    Wieteke:

    Een dikke kus voor jou!!
    En natuurlijk ook een happy christmas!!

  • 24 December 2010 - 15:42

    Roelie, Roelof Jans.:

    Hoi Ingrid,

    Wij wensen je fijne feestdagen, en een voorspoedig en gezond nieuwjaar toe.

  • 24 December 2010 - 16:12

    Lidy Lam Neede:

    Hallo Ingrid. Ik hoop dat je je al weer wat beter voelt.We hebben hier dit jaar een echte witte Kerst . Ik denk dat dat daar niet voorkomt ,maar we bewaren wel wat sneeuw voor je in de diepvries voor het moment dat je hier weer bent.We wensen je met de mensen daar fijne Kerstdagen en een gezellig oud en nieuw .Groetjes van alle leerlingen van klas 2 van het Marianum . Groenlo. Lidy Lam

  • 24 December 2010 - 17:37

    Tiny En Dick:

    hey ingrid
    hoe is het nu knap je al een beetje op of voel je je nog slap wij zijn wel geschrokken met je malaria hoop dat het allemaal helpt wat ze daar doen wij hebben nu kerst vakantie 2 weken lekker vrij dick loopt al een maand thuis in de vorstverlet nou de natuur is heel mooi maar wel koud hoorde op de tv dat het min 10 wil worden dus koud wie weet zit de elfstedentocht er wel in volgend jaar als het zo door vriest. wij wensen je fijne kerst dagen en een gelukkig en gezond nieuwjaar toe. tot de volgende keer maar weer pas goed op je zelf. groetjes van dick en tiny

  • 28 December 2010 - 15:17

    Anneke:

    Hi Ingrid

    Ik probeer je te volgen maar door de kerst drukte mijn mail een poosje niet bekeken....Klinkt eng, ziekenhuizen en ziektes als Malaria. Gaat het alweer wat beter gaat met je? Ik hoop dat je (ondanks dat) goede kerstdagen achter de rug hebt en wens je een goed 2011 toe!

    Liefs Anneke

  • 08 Maart 2012 - 08:40

    Isa:

    ik zit op school en ik moethet hebben over de gezondheidszorg in nigeria.
    heb je wat tips thanx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 1134
Totaal aantal bezoekers 158111

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: