Abuja Carnival - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Abuja Carnival - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Abuja Carnival

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

01 December 2010 | Nigeria, Suleja

Ingrid op een carnaval?! Wie had dat ooit verwacht. Hoempapa-muziek en vage dansen is over het algemeen niet voor mij weggelegd. Zeker niet als nuchtere noordeling. Maar toch het was dit weekend zo ver. Ingrid was op een carnaval. En niet zomaar één…… het Abuja Carnival waar elke Staat zich komt presenteren via dans en muziek. In plaats van hoempapa-muziek een boel percussie en in plaats van de polonaise veel wiebelende billen en borsten.
Het is een cultureel festival waar elke Staat in Nigeria zich zelf van zijn beste kant laat zien op het gebied van muziek en dans, maar ook qua koken en kleding. Mooie kostuums en acrobaten tijdens de parade op zaterdag verklapten al een beetje wat je verder kon verwachten in de voorstellingen. Erg gaaf! De parade bestond uit versierde wagens en ontzettend veel mooi uitgedorste en dansende mensen.
Na de parade zijn we naar Eagle Square gegaan voor de officiële opening van Abuja Carnival. De hele optocht kwam nog eens langs alleen dan met wat aanvullingen (voor de president die niet aanwezig was, helaas). In het avond licht waren de kleuren nog mooier en intenser. De mooiste foto’s heb ik dan ook tijdens de avond gemaakt.
Viola (Duitse), Patience(Oegandese) en ik (Nederlander) zaten op een gunstige plek op de tribune, waar we al snel gezelschap kregen van Simon (Brits), Emily (Britse), Heather(Britse) en Thessa(Nederlandse getrouwd met Nigeriaan). Even later aan het eind van de optocht kwam Mike (Canadees) ook nog opdagen. Hij was precies op tijd voor de Canadese bijdrage aan de optocht. Volgend jaar een Nederlandse wagen? Of een VSO-wagen? Zou niet misstaan!
Bekijk de foto’s die spreken boekdelen.

Verder heb ik de laatste tijd veel gereisd en ben ik weinig thuis geweest. Ook komend weekend ben ik aan het reizen. Ik zal opzoek gaan naar wild life in Nigeria. Dat schijnt nog een aardige klus te zijn in dit overbevolkte land. Volgende keer dus waarschijnlijk een verslag over mijn wild life belevenissen in het Yankari NP in de Staat Bauchi.

  • 01 December 2010 - 22:26

    Wieteke:

    Super!! Heb je ook nog mee durven schudden met je billen of heb je dat maar even achterwege gelaten?!

    Kruip toevallig nog ff kort achter de pc na een training. Ik hoop as. vrijdag van de fysio te horen of ik weer wedstrijden mag spelen!!
    Ben vandaag begonnen bij nieuwe detachering. Beetje spannend, maar de dag verliep gelukkig goed!!

    Carnavalse kus!

  • 02 December 2010 - 06:35

    Peggy:

    Geweldig al die kleurrijke outfits! Wordt er hier ook zodanig gedanst dat mensen in trance raken? Worden er bij dit evenement ook maskers getoond die je normaal niet te zien krijgt (heilig ...)? In die korte tijd heb je al zoveel meegemaakt en gezien! Ben benieuwd naar je wildlife verhalen. Blijf voorlopig nog maar even waar je zit, lekker warm, zonder jas naar buiten. Hier heeft de winter al vrij vroeg z'n intrede gedaan. Op dit moment, 7.25 u., is het buiten zo'n -7" C. In onze straat ligt eerder een laag ijs dan dat je het nog sneeuw kunt noemen. Er wordt al geschaatst in Nederland, ik wacht daar nog even mee, moet nog even wennen .....
    Veel winterse groeten, stamppotten en worst xxxxPeggy

  • 02 December 2010 - 13:24

    Alice:

    Even tijd genomen om je verslagen te lezen. Fijn dat het je goed gaat en ook geniet.

    Moeten we klompen en onderdelen voor een molen opsturen volgend jaar voor de Nederlandse wagen?
    Er zijn ook leuke oerhollandse stofjes op de markt tegenwoordig. We stoppen de koffer van Wieteke wel vol als ze volgend jaar komt!!!!!!!

    Liefs ALice

  • 02 December 2010 - 18:21

    Delphine:

    Hee Ingrid, het lijkt me ook geweldig om z'n parade te zien, alle kleuren en Afrikaanse muziek, enig ! Ook fijn dat je zoveel mensen ontmoet uit allerlei landen.
    Veel plezier tijdens al je reizen, en geniet ook van de warmte (hier idd -7 graden, met wind voelt als -15 !!!).
    Veel liefs van mij :-)

  • 02 December 2010 - 22:06

    José Tesselaar:

    Hallo Ingrid. Via Peter Muller je "email adres"gekregen. Je had het geloof ik wel verteld toen we elkaar in de trein tegen kwamen (jij op weg naar Den Haag met je diploma's) maar dat was ik weer vergeten. Ik had het wel verteld in de klas en iedereen is wel benieuwd hoe het je vergaat. Wij hebben de eerste twee lessen gehad, niet van de broer van Peter maar wel iemand van de Dienst Landelijk Gebied. Een sociaal geograaf.We schijnen die 7 lessen elke keer iemand anders te krijgen die wat komt vertellen over wat er zoal komt kijken bij soc. geografie. Ben je weer op de hoogte... Ik zie dat jij het daar heerlijk warm hebt. Nou geniet er van en ik blijf je via het web volgen. De hartelijke groeten van de hele klas. José

  • 03 December 2010 - 21:25

    Diny Floors-kolkman:

    Ingrid dag, wat leuk om je verslag te lezen ,ik had op school je site gekregen.
    Wens je alle goeds, wij vieren hier a.s.zondag het Sinterklaasfeest, met de pepernoten en chocolade letters, het weer is er prima voor, we hebben veel sneeuw en Sint zal het nog moeilijk krijgen op het dak.
    Groet, je pupil diny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 158084

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: