ICT-training - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu ICT-training - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

ICT-training

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

20 Oktober 2010 | Nigeria, Suleja

Eindelijk is het dan zover. Ik ben in Nigeria. Mijn eerste indruk? Slecht eten en ziek zijn. Mijn ingewanden zijn volledig van slag geweest. Stom van me want ik was er nog voor gewaarschuwd door Mirjam en Frank ( twee vso-ers die in Kaduna zijn sinds 13 juni). Zij waren zondag in het hotel ons aan het opwachten. Ons is Sarah en mij. Erg leuk. We zijn gelijk uitgegaan naar een tentje op de hoek en hebben daar ons eerste Nigeriaanse biertje gedronken, Star. Nu ik het type ik heb nog niet gekeken van welk merk het is. Misschien wel gewoon Nederlands.
Nigerianen houden van pittig eten. Zeer pittig eten. Niks voor mij. Gelukkig kan ik binnenkort zelf in de kueken aan de slag met aardig wat mooie ingredienten. Tenminste dat verteld Richard me net nog.
Richard is mijn huisgenoot tot ergens in februari. Dan zit zijn placement erop. Wel handig dat ik een huisgenoot heb want die kan me binnenkort goed wegwijs maken in het openbaar vervoer van Nigeria. Echt een uitdaging!
We hebben nu 3 dagen lezingen gehad over wat het is om in Nigeria te leven en te overleven. Het lijkt of ze er iets heel speciaals van maken maar alles komt eigenlijk neer op: doe geen domme dingen en zorg dat je aan je hygiene en gezondheid denkt. Zo worden we constant gewaarschuwd over diefstal en corruptie en onderhandelen. Maar dat is volgens mij gewoon. In Nederalnd kan je beurs net zo goed gestolen worden als je niet oplet, het zelfde voor je laptop. Vandaag een aantal vso-ersg geproken die hier al wat langer zijn en die geven juist aan dat hier alles beter is dan thuis in de VS of UK. We zien wel. Ik wil graag mensen kunnen vertrouwen.
Morgen gaan we op veldbezoek voor 3 dagen. Helaas blijf ik in de hoofdstad. Ik ga samen met Lawrence naar een duitse vrouw hier in Abuja. Zij zal ons wegwijs moeten maken in de grote stad, in de winkel, op de markt en in het openbaarvervoer. Ook zullen we meer moeten gaan onderhandelen en in Pidgin en Hausa moeten praten. Twee talen die we in een uurtje hebben moeten leren:-(
Nou ja over 2 jaar spreek ik vloeiend Hausa en Pidgin :-) en is mijn Engels helemaal goed.
Ik kijk echt uit naar volgende week woensdag dan ga ik naar mijn eigen woonplaats en kan ik eindelijk mijn koffer en rugtas uitpakken om me te gaan settelen.
Tot spreeks en tot snel
Ingrid

  • 20 Oktober 2010 - 20:17

    Barbara:

    Hee Ing,

    Vervelend dat je zo moet beginnen in Nigeria, met buikloop en al... maar hopelijk gaat het snel beter! Vind het erg leuk om je stukjes te lezen dus hopelijk schrijf je er veel! x Bar

  • 20 Oktober 2010 - 21:08

    Willy:

    Yauwa Ingrid.

    Grappig, een andere ICT training! Ik dacht aan computers (zit ik zelf weer helemaal in), maar het is begrijp ik eerder Inburgerings-, Cultuur- en Taal-training.
    Veel succes/plezier met je "praktijkopdrachten" en neem behalve goeie zin ook een pakketje gezond verstand mee...

    Gaisuwa Willy

  • 20 Oktober 2010 - 22:20

    Alice:

    Fijn om te lezen dat je goed aangekomen bent en de eerste stappen hebt gezet incl het ziekzijn, wat toch een keer was gekomen. dan maar gelijk, dan weet je waar je op moet letten.
    Allemaal spannende dingen, het ontdekken van de mensen, de stad, ervaren van leefgewoonte, eten enz.

    Hier alles bij het oude. Niet veel gebeurd. Wieteke komt vrijdag en wil lekker eten. Ik denk dat het hete bliksem wordt, dat is wel iets anders dan scherpe maaltijden. Zaterdag gaan we naar de verjaardag van Daphne en ik wil zien dat ik haar meetroon naar een tentoonstelling van hoofddeksels vroeger en nu. Zal wel niet lukken.

    Ik zie uit naar jouw volgende verslag.

    Liefs Alice

  • 21 Oktober 2010 - 04:30

    Bertram:

    Ha Ingrid, bier vrij verkrijgbaar. Jaloers ;-)Vertrouwen is goed, maar wees selectief. Mensen zijn arm, willen geld verdienen en jij bent blank = rijk. Je moet de gezichten eens zien als je vertelt wat je verdient :) Snappen ze niks van! Groet'n, Bertram.

  • 21 Oktober 2010 - 07:44

    Wieteke:

    Leuk om 'n stukkie info van je te ontvangen! Ik geloof dat je vanzelf went aan pittig eten, al is natuurlijk ook relaxed als je zelf kan koken! Ben benieuwd naar je kookavonturen ;-)

    Succes in de hoofdstad met talen oefenen en afdingen! Lijkt me lastig...

    Je hebt een bericht kunnen plaatsen op internet en je hebt een telefoon, dus we kunnen contact hebben! Fijn!!

  • 21 Oktober 2010 - 12:01

    Paul:

    Fijn dat je goed bent aangekomen. Hoop dat je ingewanden ook gauw gewend zijn.
    ben benieuwd naar je verdere verhalen, en wens je veel succes en veel plezier.
    Groetjes Paul

  • 21 Oktober 2010 - 18:25

    Helena:

    Ik vind het leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Geniet van het leven daar !

  • 24 Oktober 2010 - 08:42

    Olga:

    Hallo reizekeizer,

    "Een goed begin is het halve werk" is aan jou niet besteedt begrijp ik uit je verslag.
    "Miss positivo" past jou wel:-) Over 2 jaar moeten we je weer opnieuw nederlands leren denk ik.
    Hoop snel weer wat van je te lezen......
    Dikke kus! Olga

  • 24 Oktober 2010 - 20:18

    Anne In Ghana:

    Heee Ingrid,
    wat leuk dat ik zo een berichtje op je site kan zetten?
    Hoe is het daar? Gek he, de hele andere wereld, ik las al dat je de eerste dagen ziek was geweest, ik moest wel lachen hihi, ik heb namelijk precies hetzelfde gehad, wij alle vier hier.
    Ik ben zelfs twee weken ziek geweest, van spugen tot diareetje, en behoorlijke buikklachten!
    Nou ik wens je een ontzettende fijne tijd toe!
    Ik zit al op de twee maand, en heb er nog 1 te gaan. In het begin ging het voor mij heel snel maar nu vliegt de tijd voorbij. Het is zo anders he als in Nederland, ik denk dat ik een hele andere kijk heb op Nederland als ik terug ben.
    Nou geniet ervan Ingrid,

    Lieve groetjes uit Ghana,
    Anne

  • 24 Oktober 2010 - 21:48

    Peggy:

    Hoi Ingrid,

    Even een klein berichtje vanuit het Wageningse. Heel leuk om je verhalen te lezen en je avonturen te volgen! Veel plezier.
    xxxPeggy

  • 25 Oktober 2010 - 18:12

    Eline:

    Ha Ingrid,
    Erg leuk om te lezen! Wat een geweldige ervaring ga jij tegemoet.
    Op de open huizen route kwamen 2 mensen... Beetje te weinig maar we zien wel weer verder. Gek om een dag in huis te zijn en jou niet meer als buurvrouw tegen te komen, Marjo weg. Echt andere sfeer. Gek nostalgisch gevoel kwam boven; wat hadden we het goed samen...
    Het gaat je heel goed daar! Veel liefs Eline

  • 25 Oktober 2010 - 19:02

    Wieteke:

    Ik ging stiekem even online kijken of er weer nieuws was en ik per ongeluk geen bericht in mijn mailbox had ontvangen, zie ik daar toch twee foto's!! Nice picture of you!! (l)

  • 29 Oktober 2010 - 07:24

    Liesbeth:

    Wat leuk om een bericht van je te lezen .. Heb afgelopen weken veel aan je gedacht... Ach, met de taal komt het inderdaad wel goed..

    Groetjes,

    Liesbeth

  • 29 Oktober 2010 - 21:09

    Albert En Tiny:

    fijn om te lezen waar je mee bezig bent. ik hoop dat jij je wat beter voelt.die taal leren zal wel gaan denk ik want je bent nog jong.wij zijn bezig met franse les heel moeilijk.groetjes albert.

  • 01 November 2010 - 14:28

    Amale:

    Lieve Ingrid,

    Wat vervelend dat buik pijn...
    Ik mis je laatste tijd

    Groetjes van Amale (Pallas Athene College)


  • 01 November 2010 - 14:53

    Ben:

    Hoi Ingrid
    vervelende start leesi, maar ik hoop dat je snel gesetteld bent en het daar naar je zin hebt. Heel veel succes ... ik blijf dit volgen ;-)
    gr
    Ben

  • 01 November 2010 - 17:59

    Lianne:

    Hoi Ingrid,

    Leuk om je verhaaltjes te lezen.
    Ik ben druk bezig om mijn moeder wegwijs te maken op de computer, dus mijn vader en moeder gaan je zeker regelmatig volgen. Ik ben ook erg benieuwd hoe het je daar zal vergaan.

    Heel veel plezier daar, natuurlijk ook namens mijn ouders!

    groetjes Lianne, Gerrit & Jannie Borger

  • 04 November 2010 - 14:43

    Tiny:

    hey ingrid

    wat een verhaal weer. je bent op plaats van bestemming en hebt je huisje al gezien?wat een mooie foto die bij de Gurara Falls die achtergrond als je een beetje fantasie hebt hoor het water naar beneden gaan.wat zal dat een oorverdovend lawaai geweest zijn.tot de volgende keer en wees voorzichtig. groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 158108

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: