noodgedwongen ....... toch gezellig - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu noodgedwongen ....... toch gezellig - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

noodgedwongen ....... toch gezellig

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

28 April 2011 | Nigeria, Suleja

Nu zo na mijn bezoek aan de Nederlanden ben ik nog steeds niet op weg naar huis. Of beter gezegd ben ik nog steeds op weg naar huis. De tocht zal ook nog wel even duren als het zo is zo als het lijkt.
Even een korte historie om het verhaal te verduidelijken; April 2011 is de verkiezingsmaand hier in Nigeria. We weten dat al sinds het begin van dit jaar. De eerste ronde zou gehouden worden op 2 april en daarna elke zaterdag in deze maand met als laatste datum 16 april. De eerste ronde was voor de house of representatives, de tweede ronde voor de president en de derde ronde voor de gouverneur en andere staat aangelegenheden.
Toen ik mijn reisje naar Nederland ging plannen was mijn oma’s verjaardag de belangrijkste reden om thuis te komen, maar het kwam daarnaast ook wel goed uit dat de verkiezing met haar verjaardag samen vielen. Goed gepland dacht ik nog.
Totdat de eerste ronde werd uitgesteld. Reden: stembiljetten waren nog niet gearriveerd vanuit Japan. (Iedereen kent het verhaal van Japan: tsunami en grote chaos.)Wat wij in Nederland zeer waarschijnlijk wel hadden voorzien en waar wij zeer waarschijnlijk vooraf ook wel een oplossing voor bedacht zouden kunnen hebben, komen de stembiljetten niet op tijd aan. Echter dit voorval overvalt de Nigeriaanse regering en op de ochtend van de eerste ronde wordt bekend gemaakt dat er niet gestemd kan worden. Reden: er zijn geen stembiljetten. De eerste ronde wordt verzet naar maandag 4 april. Even redeneren: binnen één dag (zondag) zullen de stembiljetten vanuit Japan wel ineens in het land verspreidt zijn. Je raad het vast al op zondag avond horen we dat de verkiezingen zijn uitgesteld naar de eerst volgende zaterdag en dat daarmee alle verkiezingsrondes opschuiven. Dus niet de 16de als laatste dag maar de 23ste.
Stom……
Sorry…….. niet de 23ste want dan valt het weer midden tussen Christelijke feestdagen en dat kan natuurlijk niet. We nemen liever een dinsdag zodat er een extra dag niet gewerkt mag worden. Want dat was ik vergeten te vertellen, op de verkiezingsdagen mag je namelijk niet uit je huis. Iedereen heeft huisarrest. Geen taxi’s, geen bussen, geen beweging op straat.
Maar waarom zit ik dan niet in mijn eigen huis? Waarom kon ik zondag dan niet naar huis door reizen zoals ik gepland had? Nou wie de kranten gelezen heeft weet er al iets van; het is chaos in het noorden van Nigeria omdat Goodluck Jonathan de presidents verkiezingen gewonnen heeft. Vooral de staat Kaduna is getroffen door stammengevechten waarbij nu al aardig wat doden gevallen zijn. De stad Kafanchan is binnen deze staat dan weer een echt oorlogsgebied. De verhalen die we van vrijwilligers uit deze stad horen zijn gruwelijk en onvoorstelbaar. Ook andere staten zijn onrustig dus VSO heeft alle vrijwilligers uit het Noorden naar de hoofdstad gehaald. Ook uit de staten waar nu nog niets aan de hand is.
We zitten dus nu met z’n allen te wachten op de uitslag van de volgende verkiezingsronde. Vandaag, 26 april, vinden deze plaats in het hele land behalve in Kaduna, Bauchi en Niger. Daar zijn ze uitgesteld tot donderdag 28 april, ivm de onrust in deze staten. Wanneer de uitslag bekend wordt weten we niet het enige wat we verwachten is dat we tot de eert volgende werkdag na de uitslagen moeten wachten voordat we naar huis mogen. Dus zo ben ik nog steeds onderweg naar mijn huis in Lafia, Nasarawa State.

Wat doe ik dan tot die tijd? Nou in het zwembad van de British Village liggen, biertjes drinken, af en toe wat gezelligs organiseren als een feestje of etentje. Meestal met dezelfde mensen (westerse vrijwilligers) maar dat is oke.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 157703

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: