bye bye Richard...... - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu bye bye Richard...... - Reisverslag uit Lafia, Nigeria van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

bye bye Richard......

Door: geotje

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

24 Februari 2011 | Nigeria, Lafia

Na een lange stilte toch weer even een berichtje. Ben druk geweest. Niet met wat zou moeten…….onderwijs. Maar met het organiseren van een ‘send off’-party voor Richard. Hij is vanochtend om 8 uur Nigeriaanse tijd (lees 9 uur) vertrokken. Moest toch even een traantje laten hoewel ik dat niet verwacht had. Misschien ben ik toch meer een mensen mens dan ik soms denk.
Ik had mezelf deze week dit kleine project gegeven, aangezien het ministerie me nog geen scholen laat bezoeken. Moet toch iets doen! Dus heb ik eerst tegen Richard gezegd dat ik op zijn laatste woensdagavond toch echt even naar onze stamkroeg/biergarden wil en dat hij die tijd vrij moest houden. Daarna kon ik in het geheim het feestje voorbereiden. Sreela gevraagd voor tiapaties en beefcurry, viola voor een groente salade, dan zou ik voor de fruitsalade en het kado zorgen.
Het hele verhaal begon op vrijdagavond, Viola, Sreela en ik waren kort aan het brainstormen over een mogelijk kado. Het moest iets praktisch zijn, want hij gaat nog een maand door West-Afrika reizen. Richard gaf al snel een goede tip door één van zijn standaard woorden uit te kramen, Kai! Een T-shirt met allerlei Nigeriaanse/hausa/Pidgin woorden die hij graag mag gebruiken. Idee was geboren nu de uitvoering.
Afgelopen maandag ben ik met Sammie, goede Nigeriaanse vriend van Richard, naar de markt gegaan opzoek naar een geschikt shirt en textielverf. Het laatste was onvindbaar, dus creativiteit moest als een gek aan het werk. Het bracht me bij de kleermaker. Met kleine stukjes afvalstof kon ik letters maken en misschien een figuur ofzo. Zo gezegd, zo gedaan.
Die avond ben ik begonnen met knippen. Richard zat aan tafel te werken en ik had eerste het idee geheimzinnig te doen maar dan zou hij iets merken. Een beetje zoals de beste misdaden gepleegd worden, direct onder de neus opereren. Hij heeft me zelfs nog gevraagd of ik met een nieuw project gestart was. En ik heb hem gevraagd of de hond wel op een hond leek.
Dinsdag was een rustige dag. Lekker op bezoek bij Lucy in Akwanga op het college of education. Goed gepraat over onderwijs en ontwikkel mogelijkheden hier in Nigeria. Totdat Sreela smsde dat er een dubbel boeking op Richard tijd was. Nigeriaans als ze zijn, plannen ze iets wat je al weken van te voren ziet aankomen op de laatste dag……CSECEFA wil een farewell-party geven op woensdag om 17 uur. Nigeriaanse 17 uur. Crisis management!!!!! Wij hadden om 18 uur afgesproken, en dan wel de Europese 18 uur!!!! Voor crisisberaad ben ik terug gegaan naar Lafia, naar Sreela en Teddy. Viola kwam even later ook vanuit Abuja. Nieuwe plannen en alles liep weer op rolletjes. Sreela en ik waren zelfs al begonnen met het naaien van het kado.
Gisteren stond mijn dag uit rondrijden op okada’s en bellen met Csecefa, organisatie waarvoor Richard werkzaam was. Uiteindelijk de afspraak dat we het zouden combineren. Althans die afspraak dacht ik gemaakt te hebben. Maar helaas…….na een boel geregel bleek dat CSECEFA toch haar eigen feestje wilde waar wij niet uitgenodigd waren! Dus maar weer bellen en Sreela uit de stress helpen; de wisseling van plannen was wat te veel voor haar. Met andere worden ze was geestelijk de weg kwijt.
Al met al was het toch een leuke bijeenkomst met lekker eten en een leuke gezellige groep mensen.

  • 24 Februari 2011 - 18:34

    Willy:

    Ja.... ik kan het beamen, je bent gewoon een mensen-mens. ;) :)
    Daarom ga je ook een uitzwaaifeestje organiseren voor Richard.
    Is het naaiwerkje nog afgekomen?

  • 24 Februari 2011 - 18:49

    Wieteke:

    Hoi lieve mensjes-mensje! Raak je toch wel snel gewend aan mensen he?
    Fijn dat ik hier toch vaak weer over je creativiteit een organisatietalent lees!
    Zit je nu alleen in het huis?! Wie wordt je nieuwe roomie?
    Dikke kus voor mijn lieve mensjes-mens!

  • 27 Februari 2011 - 14:01

    Kim:

    Dag Ingrid!
    Ik heb een maand je blog gemist en net al je enerverende belevenissen nagelezen! Fijne zondagmiddagbesteding met een kopje thee erbij.
    Liep een beetje achter ivm cursus, is inmiddels afgerond, ja ik ben geslaagd!
    Praktijk druk als altijd, Mattis loopt sinds 12 december en groeit als kool!
    Verder gaat het hier z'n gangetje.
    Lieve groeten, Kim

  • 01 Maart 2011 - 14:09

    Wietje:

    Tof T-shirt, mooi gemaakt meissie!
    En leuk om Richard eens in beeld te zien..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 157676

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: