uit de startblokken - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu uit de startblokken - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

uit de startblokken

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

28 September 2015 | Kameroen, Kumbo

Vandaag de eerste dag van een week vol workshops.....of beter gezegd een maand vol workshops en schoolmeetings.
Vanochtend eerst begonnen met een bezoek aan hat Islamitische Teacher Trainer College (ITTC). Samen met Paul en Emanuela mocht ik daar een kijkje nemen om te zien hoe het nou werkelijk gaat in een TTC. Studenten mogen er in 3 jaar hun certificaat proberen te halen voor het docentschap, maar het kan ook in 1 jaar als je meer dan 1 A-level gehaald hebt op het voortgezet onderwijs. Als je alleen O-levels hebt moet je er 3 jaar naartoe en krijg je 3 jaar precies dezelfde stof gedoceerd, omdat ze eigenlijk maar een 1-jarige opleiding zijn. De principal was het eigenlijk niet eens met de toelating van studenten met alleen maar O-levels en was dan ook blij om te vertellen dat de meeste studenten terug gingen naar het voortgezet onderwijs om hun A-levels te halen zodat ze in 1 jaar klaar zouden zijn.
In een gesprek met een student begreep ik ook dat hij al had lesgegeven toen hij net van het voortgezet onderwijs af kwam. Hij was direct als PTA-teacher (een door de community betaalde docent) aan het werk gegaan omdat hij onderwijs zijn roeping vindt. Nu zit hij op school om het echt te leren en om een government paid teacher te worden. De jonge man was 21 jaar.
In de klas van vandaag waren alle studenten van de opleiding bijeen voor de vakken Pedagogiek, English Language en Didaktiek, in totaal 73 studenten waarvan 16 mannen. De leeftijd varieerde heel erg, ik schat tussen de 17 en 43 jaar.
Het verschil tussen de docenten van de 3 vakken was enorm. De eerste docent was een heerlijke komiek die zijn verhaal goed kende en de studenten oprecht liet lachen en fouten in de les aanmoedigde door met de antwoorden te gaan spelen. Hij had de hele groep echt te pakken voor 2 uur. De les ging over verschillende vormen van onderwijs, zoals formeel en informeel leren en de verschillen tussen instructie, indoctrinatie, onderwijzen en vormen. Best interessant met soms bizarre voorbeelden. Een voorbeeld bij indoctrinatie was bijvoorbeeld dat de kerk vertelde dat Jesus de zoon van God is maar dat niemand dat controleren. En dat we het maar hebben te geloven. Bijzonder voorbeeld omdat dit een Islamitische school is en dat het geloof op deze manier gebruikt wordt. Verder zij hij dat 'learning' altijd positief is omdat het alleen in school plaatsvindt, de redenering was: stelen en bedriegen leer je niet in school maar op straat en dat is niet positief.
Interactief onderwijs vond de man ook heel belangrijk. En ik geloof dat ook...met de middelen die hij heeft deed hij het ook aardig. Als elke student boeken had gehad en hij niet hoefde te dicteren had hij zeker weten meer met de groep gedaan.
De tweede docent was vreselijk. Het voorbeeld van hoe het niet moet. Het enige positieve aan haar les was dat ze een student de dag en datum op het bord liet zetten om zo bordschrift te trainen en dat ze af en toe zei dat het een goede didaktische oplossing was als de studenten het zelfde thema moeten gaan doceren. Maar haar didaktische kwaliteiten zijn niet te best. Ze had de les duidelijk niet voorbereid. Wist amper waar ze de vorige les gebleven was en gebruikte verkeerde voorbeelden. Na 30 min was de energie volledig uit de klas verdwenen. De les ging voor het grootste deel over meervoud van zelfstandige naamwoorden. Daarna ben ik zelf ook afgedwaald en heb haar les herschreven in een actievere vorm. Gelukkig duurde deze les maar 1 uur.
De laatste les waar wij bij waren was didaktiek. Het was de allereerste les van het schooljaar in dit vak. De binnenkomer was top. De simpele opdracht: kijk naar buiten en schrijf op wat je ziet. Om wel vak zou dit zijn gegaan? Er is maar 1 vak dat je zo simpel kunt introduceren......nou? welke? ............Aardrijkskunde natuurlijk. De docent moet in dit hele jaar alle vakken bij langs en begon met de A van aardrijkskunde ;) ( en niet omdat ik mijn Geografie T-shirt aan had). Na deze binnenkomer, die door veel studenten niet gesnapt werd, leek het of de docent de moed verloor. Hij was zelf vol passie en had zijn les duidelijk voorbereid. Ook bij hem zag je dat het dicteren van de aantekeningen in de weg zat voor interactie. Het verschil tussen deze meneer en de eerste was duidelijk de humor en het werkelijke contact met de studenten. De les was ook zeer plotseling klaar na 45 min.

Terug op kantoor begon de hectiek. De tafel lag bezaaid met papier dat nog geniet, geteld en gesorteerd moest worden voor onze eigen teacher trainer workshops van de komende 4 weken. Elke dag gaat een team de hort op. In de eerste week zijn Elaija, Paul en ik aan de beurt als ontwerpers van het geheel. Wij kunnen dan nog de fouten of de zwakheden uit het werk halen en anderen een voorbeeld geven.
Om 16.45 vond ik het genoeg en besloot mijn laatste geld van mijn net geopende bankrekening te halen om toch wat cash op zak te hebben in deze laatste week van de maand. Het schijnt vreselijk druk te worden bij de bank omdat alle salarissen op dezelfde dag worden uitbetaald en iedereen het geld komt ophalen.

• 29 September 2015 - 14:50

Tiny De Wit:

Leuk Ingrid om zo op de hoogte te blijven waar je zoal mee bezig bent.
    succes verder.
    Groetjes Tiny en Albert