Het creatieve proces - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu Het creatieve proces - Reisverslag uit Kumbo, Kameroen van Ingrid Wit - WaarBenJij.nu

Het creatieve proces

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

24 September 2015 | Kameroen, Kumbo

De laatste jaren was het wat minder maar over het algemeen kennen veel vriendinnen, vrienden en anderen mij als redelijk creatief. Vaak van alles maken en doen. Elke keer maar weer wat nieuws. Vooral gestimuleerd door mijn moeder zal ik maar eerlijk zeggen.....die kwam altijd bij me: 'Is dit niet iets voor jou om te doen?' en hups daar had ik weer van allerlei materialen voor een nieuwe hobby.
Op dagen zoals gisteren, vandaag en zeer waarschijnlijk ook morgen komt die wel mooi van pas. Ik ben gisteren in opdracht van Elaija, de program manager onderwijs, begonnen met het maken van een 'big book'. Oftewel een oversized boek met simpele tekst en grappige sprekende tekeningen die een docent voor de klas kan voorlezen. Gelukkig voor mij hoef ik alleen maar over te schrijven en na te tekenen. Het eerste boek is 'Beware of mrs. Mosquito' een informatief kinderverhaal over het nut van een muggennet op je bed. Dit boek is vandaag, vanmorgen, afgekomen. Best een beetje trots op de ontwikkeling die mijn mug heeft doorgemaakt. Hij lijkt zo waar op een echte enge mug. Ook de kinderen in het verhaal hebben een mooie ontwikkeling doorgemaakt. Ze zien er met elke pagina beter uit. (Ookal worden er twee ernstig ziek). Geduurde mijn proces van gisteren kreeg ik steeds meer aandacht van onze stagiaire, Emanuela. Ze kwam steeds vaker kijken en op een gegeven moment wilde ze wel helpen met het weggummen van de hulplijntjes. Emanuela is een zeer verlegen 22 jarige meid die net haar studie management heeft afgerond. Ik zie haar nog niet direct als manager maar ze is zeker wel leergierig en zal het echt wel gaan maken. Al is het door het initiatief dat ze stiekem toch neemt.
Gisteren was het nog gummen, vandaag was het vanaf het begin betrokken zijn. Ze kon alvast voor het nieuwe boek 'Soap and Water' de bladen gaan knippen en vouwen en de hulplijnen zetten. Het knippen en vouwen ging aardig bij de hulplijnen was een hulplijn van mijn kant nodig. Te tip om meerdere stippen te zetten waarlangs je een lijn recht kunt trekken met liniaal was voldoende om haar zelfvertrouwen te geven. Voordat ik het wist was ze al aan het schrijven en tekenen. Mooi om te zien. Helaas was het gevoel voor schaal en bladspiegel nog niet echt aanwezig dus een nieuwe tip voor een nieuwe poging. Op de foto's is te zien wat er uiteindelijk uit is gekomen. Emanuela mag trots zijn op haar eerste 3 pagina's van het big book.
Uit ervaring durf ik wel te zeggen dat Emanuela tot vandaag nog niet zoveel heeft getekend als vandaag. Kinderen leren hier niet om een creatief proces opgang te brengen met hun handen. Ze werken veelal alleen maar met het hoofd. Hart en handen worden vaak vergeten.
Morgen gaat ook zij verder met haar boek en zal ze ook weer stappen gaan maken in de handeling van de stiften en de mogelijkheid dat je met stiften ook schaduw kunt maken en dik en dun kunt kleuren.
Naast Emanuela was ik ook met Divine aan het werk. Hij moet een report schrijven over de uitkomst van een enquete die we vrijdag hebben afgenomen. Ook bij hem is er een creatief procesopgang gekomen. Op een ander niveau, maar dat maakt het niet minder leuk. Ik ben met hem vooral aan het checken hoe hij uit de box kan denken en zijn mening beter/sterker kan leren beargumenteren. Daarnaast wil ik graag weten hoe hij het programma waaraan we samen moeten werken in werkelijkheid ziet. Het is lastig voor hem om zijn ideeën goed onder woorden te brengen en op papier te zetten. Hij kan wel goed kopieren, en dat integenstelling tot wat ik bij Emanuela wil bereiken moet er bij hem juist uit. Zijn mening moet naarvoren komen met de juiste argumenten.
Ach.....zo tussen het tekenen en schrijven door heb ik gecoacht en gestuurd. Heerlijk zo'n dag op kantoor. Hij was ook zo voorbij!
Vandaag was dus een goede dag

  • 25 September 2015 - 20:21

    Wendy:

    Waar blijven de foto's van jou boek???
    Ben wel erg benieuwd naar jouw mug :)

  • 25 September 2015 - 22:58

    Esther:

    Ha die Ingrid!
    Eindelijk je verhalen kunnen lezen, leuk en spannend! Vind je superstoer!
    Groetjes!

  • 26 September 2015 - 18:09

    Ingrid De Wit:

    Wendy: mijn Mug staat op facebook

  • 27 September 2015 - 11:59

    Hanny Jans:

    Hoi Ingrid,
    Ik heb net al je verslagen gelezen. Leuk om te lezen, waar je allemaal zo mee bezig bent.
    De foto's zijn ook mooi.
    Groeten uit Dedemsvaart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Dit is de verzamelplaats voor verschillende reisverslagen. Het is ooit begonnen met mijn verslagen over Nigeria. Daar heb ik 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan. Na alle complimenten over de verhalen van toen heb ik besloten al mijn reizen maar te verslaan via deze mogelijkheid. Veel leesplezier.

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 157564

Voorgaande reizen:

12 September 2015 - 13 September 2016

Een lerende gemeenschap ontwikkelen

11 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Backpackend door Oeganda

09 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Op visite in Canada

17 Oktober 2010 - 17 Juni 2012

werken als teacher trainer

Landen bezocht: